PULS 

PULS er et undervisningsopplegger som gjennom kunnskap og morsomme aktiviteter skal stimulere til aktiv reise til og fra skolen og fritidstilbud.

Hovedmål
  • Øke fysisk aktivitet hos unge gjennom aktiv reise til og fra skolen. 
  • Undersøke rollen aktiv reise har på humør og skoleprestasjoner.

Vi vet at dagens unge i stor grad ikke oppfyller Verdens helseorganisasjons (WHO) anbefalte nivå av fysisk aktivitet, og dette kan ha en negativ innvirkning på både fysisk og mental helse, samt kognitiv ytelse. Ved å stimulere til aktiv mobilitet gjennom enkle tiltak som gåing eller sykling til og fra skolen, kan vi skape en mer aktiv hverdag og samtidig styrke elevenes skoleprestasjoner og trivsel.

Veiledning og elevoppgaver

INSPIRIAs undervisningstilbud er tilrettelagt for å kunne inngå som en del av opplæringen og alle øktene er knyttet til læreplanen. Hver undervisningsøkt er estimert til å vare mellom 45 og 90 minutter. 

Hver økt består av en lærerveiledning du kan bli kjent med og en PowerPoint du kan bruke i klasserommet. 

Dette opplegget er stadig under utvikling. Last derfor ned de nyeste presentasjonene og ressursene til enhver tid, da endringer kan forekomme. Merk at man i noen tilfeller må trykke «Aktiver redigering» og «Aktiver innhold» for å vise presentasjonen med lyd- og video.

 

Varighet: 60 - 90 minutter

Målgruppe:  9. trinn

Fagområde: samfunnsfag, naturfag, kroppsøving

Kontakt oss
Har du spørsmål til dette undervisningsopplegget?
Formidler: Sindre Dybvikstrand
E-post: sindre.dybvikstrand@inspiria.no

1. Hjernen og fysisk aktivitet

Varighet ca. 45 minutter

Elevene skal lære om helsefordelene ved å være i fysisk aktivitet, særlig med tanke på de positive effektene det har på hjernen. De oppfordres til aktiv reise og ta korte aktive pauser.

2. Forskerspire

Varighet 2 økter á ca. 45 minutter

Elevene skal formulere en hypotese om hvordan fysisk aktivitet påvirker læreevnen og i løpet av en uke gjennomføre et eksperiment for å teste om hypotesen kan stemme.

 

3. Vaner

Varighet ca. 90 minutter

Gi elevene sjansen til å utforske sine egne vaner! I denne økten oppfordres elevene til å reflektere over sine nåværende vaner og utforske muligheter for å skape sunnere eller mer produktive vaner.

4. Bærekraft

Varighet ca. 45 minutter

Elevene skal lære om sentrale spørsmål knyttet til klima, miljø og bærekraft. Vi utforsker klimaendringenes årsaker, vår innflytelse på dem, og muligheter for bærekraftige løsninger. 

5. Fremtidens transport

Varighet ca. 90 minutter

Klimaet vårt er i endring og vi trenger løsninger. La elevene dine ta oppdraget. Kreativitet og skaperglede vekkes til live når elevene utvikler ideer fra skisser på papir til prototyper.

Bakgrunn for opplegget

PULS er utviklet som en del av et forskningsprosjekt støttet av Norsk Forskningsråd, med samarbeidspartnere som NIFU, TØI, Aktive Fredrikstad og INSPIRIA. Les mer om prosjektet her »

Forskningsprosjekt med NIFU

Prosjektansvarlig NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) samler inn spørreskjemadata fra elever i klasser som deltar på PULS høsten 2023. Noen få elever på hver skole vil også delta på gruppeintervjuer. Her kan du laste ned dokumenter til datainnsamlingen: