PULS
PULS er et undervisningsopplegger som gjennom kunnskap og morsomme aktiviteter skal stimulere til aktiv reise til og fra skolen og fritidstilbud.
- Øke fysisk aktivitet hos unge gjennom aktiv reise til og fra skolen.
- Undersøke rollen aktiv reise har på humør og skoleprestasjoner.
Vi vet at dagens unge i stor grad ikke oppfyller Verdens helseorganisasjons (WHO) anbefalte nivå av fysisk aktivitet, og dette kan ha en negativ innvirkning på både fysisk og mental helse, samt kognitiv ytelse. Ved å stimulere til aktiv mobilitet gjennom enkle tiltak som gåing eller sykling til og fra skolen, kan vi skape en mer aktiv hverdag og samtidig styrke elevenes skoleprestasjoner og trivsel.
Veiledning og elevoppgaver
INSPIRIAs undervisningstilbud er tilrettelagt for å kunne inngå som en del av opplæringen og alle øktene er knyttet til læreplanen. Hver undervisningsøkt er estimert til å vare mellom 45 og 90 minutter.
Hver økt består av en lærerveiledning du kan bli kjent med og en PowerPoint du kan bruke i klasserommet.
Dette opplegget er stadig under utvikling. Last derfor ned de nyeste presentasjonene og ressursene til enhver tid, da endringer kan forekomme. Merk at man i noen tilfeller må trykke «Aktiver redigering» og «Aktiver innhold» for å vise presentasjonen med lyd- og video.
Varighet: 60 - 90 minutter
Målgruppe: 9. trinn
Fagområde: samfunnsfag, naturfag, kroppsøving
Kontakt oss
E-post: sindre.dybvikstrand@inspiria.no
Mer om INSPIRIAs undervisningstilbud
1. Hjernen og fysisk aktivitet
Varighet ca. 45 minutter
Elevene skal lære om helsefordelene ved å være i fysisk aktivitet, særlig med tanke på de positive effektene det har på hjernen. De oppfordres til aktiv reise og ta korte aktive pauser.
2. Forskerspire
Varighet 2 økter á ca. 45 minutter
Elevene skal formulere en hypotese om hvordan fysisk aktivitet påvirker læreevnen og i løpet av en uke gjennomføre et eksperiment for å teste om hypotesen kan stemme.
- Last ned veiledning for forskerspire økt 1 »
- Last ned veiledning for forskerspire økt 2 »
- Last ned presentasjon »
- Last ned skjema for registrere aktivitet »
- Last ned regneark med grafer »
- Last ned samlede resultater klasse »
3. Vaner
Varighet ca. 90 minutter
Gi elevene sjansen til å utforske sine egne vaner! I denne økten oppfordres elevene til å reflektere over sine nåværende vaner og utforske muligheter for å skape sunnere eller mer produktive vaner.
4. Bærekraft
Varighet ca. 45 minutter
Elevene skal lære om sentrale spørsmål knyttet til klima, miljø og bærekraft. Vi utforsker klimaendringenes årsaker, vår innflytelse på dem, og muligheter for bærekraftige løsninger.
5. Fremtidens transport
Varighet ca. 90 minutter
Klimaet vårt er i endring og vi trenger løsninger. La elevene dine ta oppdraget. Kreativitet og skaperglede vekkes til live når elevene utvikler ideer fra skisser på papir til prototyper.
Bakgrunn for opplegget
PULS er utviklet som en del av et forskningsprosjekt støttet av Norsk Forskningsråd, med samarbeidspartnere som NIFU, TØI, Aktive Fredrikstad og INSPIRIA. Les mer om prosjektet her »
Forskningsprosjekt med NIFU
Prosjektansvarlig NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) samler inn spørreskjemadata fra elever i klasser som deltar på PULS høsten 2023. Noen få elever på hver skole vil også delta på gruppeintervjuer. Her kan du laste ned dokumenter til datainnsamlingen: