VG1 – Entreprenørskap med skaperoppdrag

I år har vi mottatt støtte fra Nærings- og fiskeridepartementet til å utvikle et helt nytt undervisningsopplegg for VG1-elever som besøker oss i skoleåret 2024-2025.

Faglig innhold

Dette er et program som viser hvordan man med den brukerdrevne metoden «Design Thinking» kan jobbe frem et produkt som bedrer samfunnet. Vi tar tak i problemstillinger som er virkelighetsnære og som opptar ungdommen. De får jobbe i et miljø som fremmer samarbeid, kreativitet, kritisk tenking og kommunikasjon – både med hverandre og med samfunnet rundt oss.

I tillegg vil har bli lagt ut etterarbeid knyttet til opplegget på våre nettsider.

Praktisk info

Vi ber om at skolene melder på én klasse til dette undervisningsopplegget for hver dag de besøker oss. Det er en fordel å velge en klasse fra et programfag hvor entreprenørskap, skaping og innovasjon er særlig relevant i læreplanen, men opplegget er tilrettelagt slik at det kan benyttes av alle klasser.

Metodene vi bruker er overførbare til flere fag, og opplegget støtter mange av de overordnede målene i læreplanen. Busstransport til og fra vitensenteret er inkludert for alle samarbeidende skoler. 

Lærerens rolle 

INSPIRIAs formidlere har ansvaret for gjennomføringen av programmet. Som lærer kan du likevel bli bedt om å hjelpe til litt underveis.

Det er svært viktig at du som lærer eller nøkkelperson vet at din tilstedeværelse under programmet er nødvendig. Her kan du også få faglig og metodisk påfyll, samtidig som elevene vil føle seg tryggere. Lærerne har det formelle ansvaret for egne elever under besøket, og skal følge dem hele dagen.

Varighet: 3 timer

Målgruppe: VGS

Fagområde: Naturfag, Samfunnsfag, Entreprenørskap, Skaping, Metode for utvikling

Forarbeid

Før dere kommer til Inspiria trenger dere ikke å ha gjort forarbeid, men det kan være en fordel å ha snakket litt om følgende temaer. Bruk gjerne kafedialog som metode når dere snakker om spørsmålene, se forslag til gjennomføring under.

  • Kommer vi til å nå bærekraftmålene? Når? Hvordan?
  • For å nå bærekraftmålene er vi nå nødt til å bruke det vi vet for å lage et samfunn som er bygget for fremtiden:
    • Hvordan kan vi lage oppfinnelser som er bygget for fremtiden?
    • Hjelper ny teknologi oss med å nå bærekraftmål? På hvilken måte?
    • Kommer fremtidens skole til å se annerledes ut enn i dag? Hvordan vil den se ut om 5-10-15 år?
  • Når vi lager nye oppfinnelser og produkter for fremtiden er det viktig at vi tenker bærekraftig, men også på hvem som skal bruke produktene.
    • Hvordan kan vi både ta vare på brukerne og jobbe mot bærekraftmålene når vi utvikler nye produkter i dag?

Les gjerne litt om den brukerdrevne metoden Design Thinking for utvikling av nye produkter og nye oppfinnelser hvis dere ikke kjenner til metoden fra før av.

Gjennomføring av kafédialog

  1. Del klassen inn i grupper. Gruppene fordeler seg på ulike «kafébord» rundt i klasserommet. Det skal være en gruppeleder i hver gruppe som alltid skal bli sittende ved det første bordet de sitter ved.
  2. På hvert bord er det et stort ark til å skrive på, sammen med et spørsmål. Fordel spørsmålene som står skrevet over slik at det blir en inndeling der alle gruppene får ett eller to (del)spørsmål hver. Skriv om spørsmålene hvis det ikke går opp med antall grupper.
  3. Gruppa svarer på spørsmålet/spørsmålene gjennom diskusjon, mens gruppelederen noterer ned det som kommer frem på arket.
  4. Hver gruppe jobber med hvert spørsmål 5-10 minutter (sett den tidsbegrensningen som passer).
  5. Etter tiden har gått reiser alle på gruppen unntatt gruppelederen seg og går til neste bord (og neste spørsmål). Gruppelederen som sitter igjen, informerer først den nyankomne gruppa om hva den forrige gruppen snakket om. På den måten fortsetter den nye gruppen diskusjonen og tar den et steg videre. Gruppelederen skriver ned de nye tankene og meningene som kommer frem.
  6. Dette gjentas 3-4 ganger.
  7. Til slutt får gruppelederen i oppgave å fortelle om hva som kom frem på sitt bord, slik at alle får vite hva gruppene samlet sett har kommet frem til.
  8. Om ønskelig kan man åpne opp for videre diskusjon og refleksjon.

Tilknytning til læreplanen

INSPIRIAs undervisningstilbud er tilrettelagt for å kunne inngå som en del av opplæringen og alle øktene er knyttet til læreplanen.

Overordnet del: kritisk tenkning og bevissthet

«Opplæringen skal gi elevene en forståelse av kritisk og vitenskapelig tenkning. Kritisk og vitenskapelig tenkning innebærer å bruke fornuften på en undersøkende og systematisk måte i møte med konkrete praktiske utfordringer, fenomener, ytringer og kunnskapsformer. Opplæringen skal skape en forståelse av at metodene for å undersøke virkeligheten må tilpasses det vi ønsker å studere, og at valg av metode påvirker det vi ser.» (Udir)

Overordnet del: Skaperglede, engasjement og utforskertrang

«Kreative og skapende evner bidrar til å berike samfunnet. Samarbeid inspirerer til nytenkning og entreprenørskap, slik at nye ideer kan omsettes til handling. Elever som lærer om og gjennom skapende virksomhet, utvikler evnen til å uttrykke seg på ulike måter, og til å løse problemer og stille nye spørsmål.» (Udir)

Tverrfaglige temaer: Demokrati og medborgerskap

«Opplæringen skal gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å møte utfordringer i tråd med demokratiske prinsipper. De skal forstå dilemmaer som ligger i å anerkjenne både flertallets rett og mindretallets rettigheter. De skal øve opp evnen til å tenke kritisk, lære seg å håndtere meningsbrytninger og respektere uenighet. Gjennom arbeidet med temaet skal elevene lære hvorfor demokratiet ikke kan tas for gitt, og at det må utvikles og vedlikeholdes.» (Udir)

Tverrfaglige temaer: Bærekraftig utvikling

«Gjennom arbeid med temaet skal elevene utvikle kompetanse som gjør dem i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst. Elevene skal få forståelse for at handlingene og valgene til den enkelte har betydning. Temaet rommer problemstillinger knyttet til miljø og klima, fattigdom og fordeling av ressurser, konflikter, helse, likestilling, demografi og utdanning. Elevene skal lære om sammenhengen mellom de ulike aspektene ved bærekraftig utvikling.

Teknologi har betydelig innvirkning på menneske, miljø og samfunn. Teknologisk kompetanse og kunnskap om sammenhengene mellom teknologi og de sosiale, økonomiske og miljømessige sidene ved bærekraftig utvikling står derfor sentralt i dette temaet. Teknologiutvikling kan bidra til å løse problemer, men kan også skape nye. Kunnskap om teknologi innebærer en forståelse av hvilke dilemmaer som kan oppstå ved bruk av teknologi, og hvordan disse kan håndteres.» (Udir)

Naturfag – VG1

Kjerneelementer: Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder (Udir)

Geografi – VG1

Kjerneelementer: Bærekraftig utvikling og globalisering.
Reflektere over sin egen ressursbruk og ressursbruken i Norge i et globalt og bærekraftig perspektiv (Udir)

Samfunnskunnskap – VG1/ VG2

Kjerneelementer: undring og utforsking, perspektivmangfold og samfunnskritisk tenkning, og medborgerskap og bærekraftig utvikling. Utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier (Udir)

Matematikk – VG1

Modellere situasjonar knytte til tema frå samfunnsliv og arbeidsliv, presentere og argumentere for resultata og for når modellane er gyldige (1P).
Tolke og bruke formlar som gjeld daglegliv og yrkesliv (1P-Y).
Modellere situasjonar knytte til ulike tema, drøfte, presentere og forklare resultata og argumentere for om modellane er gyldige (1T).
Innhente data frå praksisfeltet, gjere overslag og berekningar og lage formålstenlege framstillingar av resultata og presentere desse (1T-Y).
Identifisere variable storleikar i ulike situasjonar, setje opp formlar og utforske desse ved hjelp av digitale verktøy (1T-Y).

Engelsk – VG1

Lytte til, forstå og bruke akademisk språk i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster (SF).
Lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner (YF).
Uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon.

(Kilde: udir.no)