Fem om dagen
Om skolerogrammet
Gjennom dette programmet er elevene med på ulike aktiviteter og øvelser der de blir bedre kjent med Helsedirektoratets fem råd for økt livskvalitet og sterkere psykisk helse. Avslutningsvis tar vi en ørliten smak på fremtiden og hvem vet – kanskje det blir noe godt for både elevene og kloden vår?
Programmet er variert og forankret i læreplanens tverrfaglige temaer. Vi er innom kompetansemål i samfunnsfag, mat og helse, kroppsøving og naturfag.
Praktisk info
Forberedelser
Dere får størst utbytte av besøket når dere stiller godt forberedt. Vi anbefaler derfor at klassen ser på videoen lenger ned som en del av forberedelsen. For å øke elevenes læringsutbytte kan du også bruke elevoppgaver som en del av for- eller etterarbeidet. INSPIRIAs undervisningstilbud er tilrettelagt for å kunne inngå som en del av opplæringen.
Lærerens rolle
Som lærer er din tilstedeværelse viktig, selv om en formidler fra INSPIRIA tar ansvar for det faglige. Dette er en anledning for deg til å få litt faglig- eller metodisk påfyll, samtidig som du bistår elevene. Du har også det formelle ansvaret for elevene under besøket, og følger dem hele dagen.
Antall elever: Inntil 30
Varighet: 90 minutter
Målgruppe: 9. trinn
Tema: Folkehelse og livsmestring
Fagområde: Tverrfaglig (naturfag, samfunnsfag, kroppsøving, mat og helse)
Forberedelse
I denne videoen blir elevene introdusert for kropp og helse – og hvorfor det er viktig.
INSPIRIA-formidler Lise gir dere en utfordring. Følg med og utfør oppdraget sammen med henne. Det er lov å spinne hjulet flere ganger. Lykke til!
Elevoppgaver
INSPIRIA ønsker å bistå lærere slik at en kan sikre at elevene får best mulig utbytte av et besøk hos oss eller fra oss. Derfor lager vi forskjellige elevoppgaver som kan brukes som forarbeid og/eller etterarbeid til hvert program.
Tilknytning til læreplanen
Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende.
(Kilde: udir.no)
Vi vil berøre kjerneelementer og kompetansemål i samfunnsfag, mat og helse og
kroppsøving med hovedvekt på naturfag.