et levende klima med to jordkloder

Vårt levende klima – naturfag

Om skoleprogrammet

I dette programmet ser vi først filmen «Vårt levende klima» i planetariet. Den handler blant annet om hvordan livet på jorda har oppstått og hvordan det har utviklet seg. Klimaet vårt har forandret seg mye i løpet av jordas levealder– og vi står foran store miljøutfordringer i fremtiden.

Etter filmen setter vi noen sentrale spørsmål og dilemmaer i klimaspørsmålet på agendaen: Hvordan skjer klimaendringene? Kan vi påvirke de klimatiske endringene? Finnes det alternativer til livet på jorda, for eksempel på andre planeter?

Praktisk info

Forberedelser

Dere får størst utbytte av besøket når dere stiller godt forberedt. Vi anbefaler derfor at klassen ser på videoen lenger ned som en del av forberedelsen. For å øke elevenes læringsutbytte kan du også bruke elevoppgaver som en del av for- eller etterarbeidet. INSPIRIAs undervisningstilbud er tilrettelagt for å kunne inngå som en del av opplæringen.

Lærerens rolle 

Som lærer er din tilstedeværelse viktig, selv om en formidler fra INSPIRIA tar ansvar for det faglige. Dette er en anledning for deg til å få litt faglig- eller metodisk påfyll, samtidig som du bistår elevene. Du har også det formelle ansvaret for elevene under besøket, og følger dem hele dagen. 

VIDEO: Slik foregår et skolebesøk på INSPIRIA

Antall elever: Inntil 30

Varighet: 90 minutter

Målgruppe:  9. trinn

Tema:  Klima/Verdensrommet

Fagområde: Naturfag

Forberedelse

I denne videoen blir elevene introdusert for naturfag – og hvordan fysikk danner grunnlaget for å forstå vår egen klode og universet vi lever i.

INSPIRIA-formidler Kamyar gir dere en oppgave. Følg med og utfør oppdraget. Lykke til!

 

Elevoppgaver

INSPIRIA ønsker å bistå lærere slik at en kan sikre at elevene får best mulig utbytte av et besøk hos oss eller fra oss. Derfor lager vi forskjellige elevoppgaver som kan brukes som forarbeid og/eller etterarbeid til hvert program.

Tilknytning til læreplanen

Kompetansemål etter 10. trinn i naturfag (LK20)

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar.
  • Bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensinger.
  • Gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap.
  • Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer.

(Kilde: udir.no)