Er det liv der ute ... ? – Naturfag
Om skoleprogrammet
I dette programmet får elevene bli med på en reise i vårt planetarium. Her ser vi på forutsetningene for liv på Jorden, sammenliknet med andre himmellegemer i universet.
Vi studerer Jordens bevegelse, som skaper døgn og årstider, og vi snakker om hvordan kunnskap har endret oppfatningen om alt det som er rundt oss.
Praktisk info
Forberedelser
Dere får størst utbytte av besøket når dere stiller godt forberedt. Vi anbefaler derfor at klassen ser på videoen lenger ned som en del av forberedelsen. For å øke elevenes læringsutbytte kan du også bruke elevoppgaver som en del av for- eller etterarbeidet. INSPIRIAs undervisningstilbud er tilrettelagt for å kunne inngå som en del av opplæringen.
Lærerens rolle
Som lærer er din tilstedeværelse viktig, selv om en formidler fra INSPIRIA tar ansvar for det faglige. Dette er en anledning for deg til å få litt faglig- eller metodisk påfyll, samtidig som du bistår elevene. Du har også det formelle ansvaret for elevene under besøket, og følger dem hele dagen.
Antall elever: Inntil 60
Varighet: 90 minutter
Målgruppe: 6. trinn
Tema: Verdensrommet
Fagområde: Naturfag
Forberedelse
I denne videoen blir elevene introdusert for naturfag – og hvordan fysikk danner grunnlaget for å forstå vår egen klode og universet vi lever i.
INSPIRIA-formidler Kamyar gir dere en oppgave. Følg med og utfør oppdraget. Lykke til!
Elevoppgaver
INSPIRIA ønsker å bistå lærere slik at en kan sikre at elevene får best mulig utbytte av et besøk hos oss eller fra oss. Derfor lager vi forskjellige elevoppgaver som kan brukes som forarbeid og/eller etterarbeid til hvert program.
Tilknytning til læreplanen
Kompetansemål etter 7. trinn i naturfag (LK20)
- Beskrive og visualisere hvordan døgn, månefaser og årstider oppstår, og samtale om hvordan dette påvirker livet på jorda.
- Gjøre rede for jordas forutsetninger for liv med andre himmellegemer i universet.
- Gjøre rede for hvordan det geologiske kretsløpet, platetektonikk og ytre krefter er med på å forme og endre ulike landskap.
- Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn.
- Gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
- Gi eksempler på hvordan tradisjonell kunnskap har bidratt og bidrar til naturvitenskapelig kunnskap
(Kilde: udir.no)