Liv og røre
Om skoleprogrammet
Dette er et program om og med fysisk aktivitet. Her lærer elevene hvordan kroppens store og små systemer virker sammen. Elevene jobber aktivt, utforskende og skapende, og lærer gjennom opplevelse og erfaring at «dette angår meg og min kropp». Vi ser spesielt på hjernen, hjertet, lungene, musklene og skjelettet, og hver enkelt elev lager sin egen skjelett-sprellemann i tre. Denne får de med seg hjem.
Kunnskap om hvilke helsegevinster vi får av fysisk aktivitet inspirerer til mer bevegelse i hverdagen. Bevegelse gir overskudd, nye tanker og har positive gevinster for hele mennesket – både når det gjelder kropp og humør.
Praktisk info
Forberedelser
Dere får størst utbytte av besøket når dere stiller godt forberedt. Vi anbefaler derfor at klassen ser på videoen lenger ned som en del av forberedelsen. For å øke elevenes læringsutbytte kan du også bruke elevoppgaver som en del av for- eller etterarbeidet. INSPIRIAs undervisningstilbud er tilrettelagt for å kunne inngå som en del av opplæringen.
Lærerens rolle
Som lærer er din tilstedeværelse viktig, selv om en formidler fra INSPIRIA tar ansvar for det faglige. Dette er en anledning for deg til å få litt faglig- eller metodisk påfyll, samtidig som du bistår elevene. Du har også det formelle ansvaret for elevene under besøket, og følger dem hele dagen.
Antall elever: Inntil 30
Varighet: 90 minutter
Målgruppe: 4. trinn
Tema: Helse og skaperaktivitet
Fagområde: Tverrfaglig (naturfag, kroppsøving)
Forberedelse
I denne videoen blir elevene introdusert for kropp og helse – og hvorfor det er viktig.
INSPIRIA-formidler Lise gir dere en utfordring. Følg med og utfør oppdraget sammen med henne. Det er lov å spinne hjulet flere ganger. Lykke til!
Elevoppgaver
Inspiria ønsker å bistå lærere slik at en kan sikre at elevene får best mulig utbytte av et besøk hos oss eller fra oss. Derfor lager vi forskjellige elevoppgaver som kan brukes som forarbeid og/eller etterarbeid til hvert program.
Tilknytning til læreplanen
Kompetansemål etter 4. trinn i naturfag
- samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
- beskrive hvordan muskler og skjelett fungerer, og knytte dette til bevegelse
Kompetansemål etter 4. i kroppsøving
- utforske og gjennomføre leikar, idrettsaktivitetar, dansar og andre bevegelsesaktivitetar
- bruke kroppen til å utforske aktivitetar og utvikle grunnleggjande bevegelsar
(Kilde: udir.no)