Fenomener på himmelen
Om skoleprogrammet
I dette skoleprogrammet tar vi elevene inn i vårt planetarium for å lære mer om årstider og hvordan planetene beveger seg. Vi ser på ulike himmelfenomener og avslutter med en reise til noen av planetene i vårt solsystem. Dette blir en unik opplevelse!
Praktisk info
Forberedelser
Dere får størst utbytte av besøket når dere stiller godt forberedt. Vi anbefaler derfor at klassen ser på videoen lenger ned som en del av forberedelsen. For å øke elevenes læringsutbytte kan du også bruke elevoppgaver som en del av for- eller etterarbeidet. INSPIRIAs undervisningstilbud er tilrettelagt for å kunne inngå som en del av opplæringen.
Lærerens rolle
Som lærer er din tilstedeværelse viktig, selv om en formidler fra INSPIRIA tar ansvar for det faglige. Dette er en anledning for deg til å få litt faglig- eller metodisk påfyll, samtidig som du bistår elevene. Du har også det formelle ansvaret for elevene under besøket, og følger dem hele dagen.
Antall elever: Inntil 60
Varighet: 60 minutter
Målgruppe: 1. - 2. trinn
Tema: Verdensrommet
Fagområde: Naturfag
Forberedelse
I denne videoen blir elevene introdusert for naturfag – og hvordan fysikk danner grunnlaget for å forstå vår egen klode og universet vi lever i.
INSPIRIA-formidler Kamyar gir dere en oppgave. Følg med og utfør oppdraget. Lykke til!
Elevoppgaver
INSPIRIA ønsker å bistå lærere slik at en kan sikre at elevene får best mulig utbytte av et besøk hos oss eller fra oss. Derfor lager vi forskjellige elevoppgaver som kan brukes som forarbeid og/eller etterarbeid til hvert program.
Tilknytning til læreplanen
Hovedområder og kompetansemål etter 2. trinn i naturfag
- undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
- oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon
- planlegge og gjennomføre undersøkelser av vær og himmelfenomener og sammenligne målinger, observasjoner og værtegn gjennom året
(Kilde: udir.no)