Karrierelærings - aktiviteter
Her finner du fem undervisningsmoduler som er forankret i Karriereknappene.

Karriereknappene
De fem karriereknappene er en modell brukt i karrierelæring for å hjelpe elever til å bli mer bevisste på egne valg og muligheter. Knappene representerer fem sentrale ferdigheter eller refleksjonsområder som er viktige i prosessen med å ta utdannings- og yrkesvalg.


Meg – Kontekst
Hvem er du, hva er viktig for deg og de rundt deg i arbeidsuka?
Elevene blir tryggere på hvordan de kan presentere seg og si litt om seg selv og hva som er viktig for dem som interesser, verdier og holdninger. Se betydningene av det og hvordan de kan bruke det i arbeidslivkonteksten.

Endring – Stabilitet
Arbeidsuka – Hvordan håndtere forandringer og forventninger?
Elevene får en innsikt i hva som er forskjellig mellom skole og arbeidsliv, og hva som forventes av dem i arbeidsuka. Føle seg tryggere i møte med det ukjente, og vite hva de kan gjøre hvis noe blir vanskelig.

Tilpasning – Motstand
Klar for arbeidsuka; Tilpasning, grenser og det å si ifra.
Elevene forstår forskjellen mellom skole og arbeidsliv, og reflektere over hvilke krav og forventninger som møter dem i arbeidsuka. Kjenne til hva det vil si å tilpasse seg nye situasjoner og rutiner på en arbeidsplass. Gjenkjenne situasjoner hvor det kan være riktig å si ifra, og vite hvordan man kan gjøre det på en trygg og tydelig måte.

Muligheter – Begrensinger
Hva kan jeg få til i arbeidsuka?
Elevene skal utforske egne muligheter og mål. Elevene skal bli bevisste på hva som kan være hindringer – og hvordan de kan håndtere dem. Elevene skal lære at noen begrensninger kan endres, mens andre må håndteres på en god måte

Valg – Tilfeldigheter
Valg og tilfeldigheter – hvordan påvirker det deg i arbeidsuka?
Elevene kan reflektere over hva og hvem som påvirker dem når de tar valg, for eksempel venner, familie, sosiale medier, forventninger eller interesser. Forstå at tilfeldigheter og uventede situasjoner kan skape nye muligheter, både i arbeidsuka og i livet generelt.