Refleksjon og samtaler

Når ungdom er i arbeidsuka, er det ikke bare det de gjør som er viktig – det er også det de tenker, føler og lærer underveis. Gjennom gode samtaler og refleksjon kan de bearbeide erfaringene sine og få økt forståelse for både arbeidslivet og seg selv.

Hjelp eleven å sette ord på erfaringene

På denne siden finner du enkle verktøy som du som veileder kan bruke sammen med eleven:

  • Refleksjonsspørsmål knyttet til mål, oppgaver, samarbeid og mestring
  • Caser fra arbeidslivet som gir grunnlag for diskusjon og undring

Samtalene trenger ikke være lange eller formelle – de kan gjerne tas mens dere går en runde, rydder sammen eller over en kopp kaffe. Det viktigste er å lytte, bekrefte og stille åpne spørsmål. På den måten får eleven følelsen av å bli tatt på alvor, og kanskje til og med en bedre forståelse av hva slags jobb som passer for dem i fremtiden.

Refleksjonsspørsmål

Disse spørsmålene er laget for å støtte samtaler mellom elev og veileder. Velg gjerne 2-3 spørsmål per dag og bruk dem som utgangspunkt for refleksjon.

  1. Hva håper du å lære i løpet av denne uka?
  2. Hva slags type arbeid tror du passer for deg – og hvorfor?
  3. Hva vet du om bedriften fra før? Hva er du nysgjerrig på å finne ut?

  1. Hvilken oppgave har du lært mest av så langt? Hvorfor?
  2. Hva synes du har vært mest utfordrende, og hvordan løste du det?
  3. Hva overrasket deg ved hvordan jobben faktisk gjøres?

  1. Hvordan opplever du samarbeidet med de ansatte her?
  2. Hva legger du merke til at fungerer bra i arbeidsmiljøet?
  3. Hva gjør folk her for å hjelpe hverandre i hverdagen?

  1. Hva har du mest grunn til å være stolt av så langt denne uka?
  2. Er det noe du har gjort denne uka som du ikke trodde du ville få til?
  3. Hvis du skulle gjort én ting annerledes – hva ville det vært?

Ønsker du å laste ned refleksjonsspørsmålene som PDF?
Du kan laste dem ned her: Last ned PDF

Caser fra arbeidslivet

Under finner dere realistiske situasjoner som kan oppstå i løpet av en arbeidsuke. Les casen sammen, og bruk spørsmålene som utgangspunkt for refleksjon og samtale.

Du har nettopp begynt i arbeidsuka. Du legger merke til at noen ansatte bruker mobilen ofte, mens du har fått beskjed om å ikke bruke den. Du synes det er urettferdig og blir litt irritert.

Diskusjonsspørsmål:

  1. Hva tenker du om mobilbruk mens man er på jobb?
  2. Hva ville du gjort i denne situasjonen?
  3. Hvordan bør regler være for mobilbruk på jobb?
  4. Hvordan kan man snakke med veileder hvis noe føles urettferdig?

Du har fått en oppgave av veilederen, men du glemmer å rydde, noe som gjør at kollegaen din må rydde opp etterpå. Du oppdager det senere, og kjenner på det som litt flaut.

Diskusjonsspørsmål:

  1. Hva tror du er lurt å gjøre i en slik situasjon?
  2. Hvordan kan man lære av feil i arbeidslivet?
  3. Hva betyr det å ta ansvar?

Du er på en rolig avdeling og føler at du ikke har så mye å gjøre. Du blir litt rastløs og begynner å se på mobilen. Veilederen ser det.

Diskusjonsspørsmål:

  1. Hva kunne du gjort i stedet for å ta frem mobilen?
  2. Hvordan kan man vise initiativ når det er lite å gjøre?
  3. Hvordan bør veilederen snakke med deg i en slik situasjon?

De ansatte spiser lunsj sammen, men ingen inviterer deg med. Du sitter alene og føler deg litt utenfor.

Diskusjonsspørsmål:

  1. Hva kan du gjøre for å bli en del av fellesskapet?
  2. Hva burde de ansatte gjøre annerledes?
  3. Hvordan kan man ta initiativ selv uten å være påtrengende?

Du har gjort en oppgave du er stolt av, men ingen sier noe om det. Du vet ikke om det var bra nok.

Diskusjonsspørsmål:

  1. Hvordan føles det å ikke få tilbakemelding?
  2. Hva kan du gjøre for å få vite hvordan du ligger an?
  3. Hva er god tilbakemeldingskultur på en arbeidsplass?

Vil du ha casene samlet som PDF?
Last dem ned her: Last ned PDF