Oslofjorden skal bli frisk

Stortinget har bestemt at det skal arbeids aktivt for at Oslofjorden blir mye bedre. En egen handlingsplan er laget, som ikke bare dekker de 23 kystkommunene langs fjorden, men også alle de kommunene som har elver som ender ut i Oslofjorden. Til sammen er det 118 kommuner helt nord til Røros som må forholde seg til planen og gjøre tiltak og årlig rapportere hva de gjør. Dette arbeidet styres av Miljødirektoratet i tett samarbeid med Statsforvalterne i fylkene berørt.

Prosjektet Frisk Oslofjord som består av forskningsmiljøer, næringsliv, forvaltning og informasjons/formidlingsaktører er i sin tredje tre-års periode der fokuset er å fremskaffe ny kunnskap, teste nye teknologier og ikke minst spre informasjon og innsikt. 

Varighet:  En dobbelt time, eller helst to.

Målgruppe: U-skole og VGS

Tema: Marint

Fagområde: Naturfag, matematikk, fysikk, kjemi og biologi, samt samfunnsfag, og tverrfaglige temaer som bærekraft og medborgerskap.

Målet med oppgaven

Bruke arbeidet med Oslofjorden som eksempel til å lære mer om økologi i havet, næringskjeder, hva påvirker tilstand i kystområder, hvem kan gjøre noe med det, hvilke tiltak kan brukes, hvilke virkemidler har forvaltningen osv. 

Målet med oppgaven

Bruke arbeidet med Oslofjorden som eksempel til å lære mer om økologi i havet, næringskjeder, hva påvirker tilstand i kystområder, hvem kan gjøre noe med det, hvilke tiltak kan brukes, hvilke virkemidler har forvaltningen osv. 

Forslag til elevoppgaver

Det er godt kjent at Oslofjorden er i en kritisk tilstand. Torsken er f.eks. nesten helt borte hovedsakelig grunnet overfiske, og nye uønskede arter presser seg frem på grunn av klimaendringene. Stadig flere mennesker bor langs fjorden og forvaltningen sliter med å få til helhetlige grep som virker.

Basert på dette har regjeringen laget en handlingsplan for Oslofjorden, som nå er på vei til å bli satt ut i livet. Dere skal vurdere denne planen og tilstandsrapportene om oppfølging av planen som kommer årlig.

Alt materiell finner dere her: Handlingsplan og statusrapporter om Oslofjorden

Anbefaler grupper på disse oppgavene. En kan hoppe over oppgave 3 og 4 dersom en har satt av en dobbelttime, med to dobbelttimer ta med de to oppgavene.

 

Elevoppgave 1: Les planen

Studér særlig sammendrag, grafer og figurer og markér det dere synes er viktig.

 

Elevoppgave 2: Diskuter planen

Diskuter planen dere i mellom.  Er det noen deler dere ble overrasket over at var med? Dekker planen alt som bør være med? Drøft gjerne et par utvalgte temaer mer i detalj.

 

Elevoppgave 3: Les statusrapportene

Studér særlig sammendrag, grafer og figurer og markér det dere synes er viktig. Dere kan dele rapportene dere i mellom.

 

Elevoppgave 4: Diskuter planen

Diskuter planen dere i mellom.  Er det noen deler dere ble overrasket over at var med? Dekker planen alt som bør være med? Drøft gjerne et par utvalgte temaer mer i detalj.

 

Elevoppgave 5: Skriv et notat

Lag et notat der dere drøfter planen og statusrapportene. Identifisér det dere mener er sterke og svake sider og vurdér samlet sett om dere tror planen er tilstrekkelig eller ikke for å få en sunn Oslofjord i fremtiden. Begrunn svaret. Utdyp med de utvalgte temaene fra del 2, som dere drøftet i detalj, samt fakta fra statusrapportene. 

 

Tilknytning til læreplanen

NATURFAG

Kjerneelementer

  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Jorda og livet på jorda

Tverrfaglig tema

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling

BIOLOGI

Kjerneelementer

  • Praksiser og tenkemåter i biologi
  • Biologiske system
  • Biologiske prosesser
  • Biologi i samfunnet

Tverrfaglig tema

  • Folkehelse og livsmestring
  • Bærekraftig utvikling

 

Kompetansemål Biologi 1

  • Utforske abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem, drøfte sammenhenger som forklarer det biologiske mangfoldet og reflekter over naturens egenverdi
  • Utforske hvilke konsekvenser endringer i klima og arealutnytting kan ha for det biologiske mangfoldet, og drøfte tiltak for en mer bærekraftig forvaltning

(Kilde: udir.no)

 

Til elevoppgavene:


For registrering av observasjoner:


Dagstur til Oslofjord besøkssenter?

Oslofjord besøkssenter i Horten som, driftes av Horten kommune og Inspiria, er et besøkssenter med oppgave å formidle informasjon og tilstand i Oslofjorden og arbeidet for å gjøre den frisk. Senteret har skoleopplegg og åpent for besøkende enkelte hverdager samt helger og ferier.


 

 

INSPIRIAs marine undervisningstilbud

INSPIRIA tilbyr et bredt spekter av marine undervisningsopplegg, fra barnehage til avanserte to-dagers feltkurs for videregående elever.

Rognefjell 13052022 48

Dagstokt med båt i Oslofjorden

Fra 6. trinn og ut vgs >>