Næringssalter truer fjorden
Næringssalter, nitrogen og fosfor mener mange er den største trusselen mot Oslofjorden. De skaper algevekst som bruker opp oksygenet og alger som kveler annet liv. Hovedproblemet er kloakk fra oss mennesker og avrenning fra jordbruket. Bidragene kommer fra alle 118 kommunen i hele nedbørsfeltet til Oslofjorden.
Varighet: En dobbelttime
Målgruppe: VG1-VG3
Tema: Marint
Fagområde: Naturfag, matematikk og biologi
Målet med oppgaven
Elevene lærer seg å tolke dataserier og må analysere data for å se etter sammenhenger og forskjeller. De skal lage egne grafer og tolke disse ut fra faktiske observasjoner i Oslofjorden og så vurdere dette mot faglige kilder om næringssalter.
Forslag til elevoppgaver
Næringssalter er en stor utfordring i alle havområder, også i Oslofjorden. Her skal vi se nærmere på denne problemstillingen og arbeide med datasett fra Havforskningsinstituttet.
La gjerne elevene arbeide i grupper.
Del 1: Les om næringssalter
Problemet med næringssalter er at de bidrar til overgjødsling. Sett dere inn i problematikken og status i Norge ved å studere nettsidene til Miljøstatus.
Del 2: Les om næringssalter i Oslofjorden
Les om Næringssalter i Helhetlig plan for Oslofjorden (punkt 2.1.1 og 2.1.2). Se også på statusrapportene fra hvordan det går særskilt om Næringssaltene. Se Rapport for året 2021-2022 og Rapport for året 2022-23, innsatsområde 1 og 2.
Del 3: Vurder virkelige data fra Oslofjorden
Havforskningsinstituttet måler næringssalter igjennom hele året rundt om i Oslofjorden. Her er et tilpasset datasett for Fosfat (PO4) og Nitrat (NO3), samt temperatur, saltinnhold og tetthet.
Datasett fra stasjon 701 år 2018 (Excel-fil)
Se på datasettet og finn svaret ved å fremstille dataene i egnede grafer (dere må velge noen som fremstiller dataene korrekt) og så tolke:
- Hvordan endrer lufttemperaturen seg igjennom året?
- Hva med temperaturen i vannet etter forskjellig dyp vinter og sommer?
- Hvordan forklarer dere forskjellene?
- Hvordan endrer saltinnhold og tetthet seg med årstid og dybde? Forklar, og hvorfor følger de hverandre?
- Hvordan endrer fosfat seg med årstid og dybde? Hvorfor?
- Hvordan endrer nitrat seg med årstid og dybde? Hvorfor?
- Hva kan være forklaring på forskjell på fosfat og nitrat-kurvene? Finn forskjellene og forklar.
Vurderingen av disse spørsmålene kan gjerne oppsummeres skriftlig og med bruk av grafene generert i neste oppgave.
Elevoppgave 4: Skriv et notat
Lag et notat der dere drøfter utfordring med næringssalter og hva grafene viser dere. Drøft så særskilt hvordan det går med innsatsområde 1 og 2 i handlingsplanen for Oslofjorden ved å se statusrapporten og det dere har lært om næringssalter.
Tilknytning til læreplanen
NATURFAG
Kjerneelementer
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Jorda og livet på jorda
Tverrfaglig tema
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
Kompetansemål Naturfag VG1
- Utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder.
- Drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden
- Gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
BIOLOGI
Kjerneelementer
- Praksiser og tenkemåter i biologi
- Biologiske system
- Biologiske prosesser
- Biologi i samfunnet
Tverrfaglig tema
- Folkehelse og livsmestring
- Bærekraftig utvikling
Kompetansemål Biologi 1
- Planlegge og gjennomføre undersøkinger, samle, behandle og tolke data, og presentere resultat og funn
- Utforske abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem, drøfte sammenhenger som forklarer det biologiske mangfoldet og reflekter over naturens egenverdi
- Utforske hvilke konsekvenser endringer i klima og arealutnytting kan ha for det biologiske mangfoldet, og drøfte tiltak for en mer bærekraftig forvaltning
Kompetansemål etter Biologi 2
- Utforske en biologisk problemstilling, analysere innsamlede data, argumentere for valg av metoder og drøfte resultater og funn
- Gjøre greie for energistrøm og sentrale stoffkretsløp
- Drøfte hvordan menneskelige aktivitet påvirker kretsløpet, og utforske tiltak for å ivareta de
ANDRE LÆREPLANER
Matematikk 1T
- Modellere situasjoner knyttet til ulike tema, drøfte, presentere og forklare resultater og argumentere for om modellene er gyldige
Matematikk R1
- Planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid med reelle datasett knyttet til naturvitenskapelige temaer og forhold, og analysere og presentere funn
(Kilde: udir.no)
Til elevoppgavene:
Faglige aktører/sider for mer utdypning:
- Havforskningsinstituttet, HI
- Kongsberg Discovery
- NIVA temaside Oslofjorden
- Miljøstatus, temaside hav og kyst
- Oslofjorden friluftsråd
- Naturvernforbundet, temaside Oslofjorden
- Prosjekt krafttak for kysttorsken
Dagstur til Oslofjord besøkssenter?
Oslofjord besøkssenter i Horten som, driftes av Horten kommune og Inspiria, er et besøkssenter med oppgave å formidle informasjon og tilstand i Oslofjorden og arbeidet for å gjøre den frisk. Senteret har skoleopplegg og åpent for besøkende enkelte hverdager samt helger og ferier.
INSPIRIAs marine undervisningstilbud
INSPIRIA tilbyr et bredt spekter av marine undervisningsopplegg, fra barnehage til avanserte to-dagers feltkurs for videregående elever.