Lag en rapport

Etter at elevene har vært på tokt eller i fjæra anbefaler vi at alle elever – individuelt eller i grupper – leverer en rapport, enten skriftlig eller som videorapport.  Her er en ferdig elevoppgave som kan brukes.

 

Varighet:  Lærer velger hvor lang tid elevene får

Målgruppe: 8-10. trinn, samt VG1

Tema: Marint

Fagområde: Naturfag

Målet med oppgaven

Hensikten er at elevene skal få økt læringsutbytte om det marinfaglige ved at de selv må rapportere på det de har opplevd.  De bruker tekst, bilder eller video og leverer til læreren innen en frist som læreren setter.

 

Forslag til elevoppgaver

En feltrapport skal inneholde det som er nødvendig for at leseren skal forstå hvordan undersøkelsen er utført, med hvilket utstyr, hva en fant og hvilke konklusjoner som er trukket på hvilket grunnlag. 

Tips til rapport 

Enten om elevene lager en skriftlig rapport eller en video rapport så bør en sikre at:

  • Egne observasjoner er med
  • Gjerne noe fra andre elever/grupper også
  • Fakta fra andre kilder bør inkluderes 
  • God dokumentasjon med bilder, figurer, osv.
  • Vurdering av det en har observert.

Flott bakgrunnsdokument – helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden

Regjeringen arbeider med en helhetlig plan for hele Oslofjorden. Utkastet til denne er omfattende, men elevene kan ha godt av å bla i denne og finne noe de kan ta med i sin egen rapport.

Maler for rapportskriving finnes her:

Video rapport 

Alternativ til en skriftlig rapport kan være en video rapport. Varighet 8-12 minutter. Tabellen under viser vurderingskriteriene for videorapporter hos Kalnes VGS.

Vurderingskriterier for videorapport:

vurderingskriterier for videorapport

Tilknytning til læreplanen

NATURFAG

Kjerneelementer

  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Jorda og livet på jorda

Tverrfaglig tema

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling

Kompetansemål etter 10. trinn

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
  • Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger

Kompetansemål naturfag VG1

  • Utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder.

 

BIOLOGI

Kjerneelementer

  • Praksiser og tenkemåter i biologi
  • Biologiske system
  • Biologiske prosesser
  • Biologi i samfunnet

Tverrfaglig tema

  • Folkehelse og livsmestring
  • Bærekraftig utvikling

Kompetansemål Biologi 1

  • Planlegge og gjennomføre undersøkinger, samle, behandle og tolke data, og presentere resultater og funn

kompetansemål etter Biologi 2

  • Utforske en biologisk problemstilling, analysere innsamla data, argumentere for valg av metoder og drøfte resultater og funn
  • Utforske og dokumentere artsmangfold gjennom feltarbeid, drøfte resultater og funn og vurdere hvordan artene er tilpassa økosystemet de lever i

(Kilde: udir.no)

Til elevoppgavene:


For registrering av observasjoner:


Dagstur til Oslofjord besøkssenter?

Oslofjord besøkssenter i Horten som, driftes av Horten kommune og Inspiria, er et besøkssenter med oppgave å formidle informasjon og tilstand i Oslofjorden og arbeidet for å gjøre den frisk. Senteret har skoleopplegg og åpent for besøkende enkelte hverdager samt helger og ferier.

INSPIRIAs marine undervisningstilbud

INSPIRIA tilbyr et bredt spekter av marine undervisningsopplegg, fra barnehage til avanserte to-dagers feltkurs for videregående elever.

Rognefjell 13052022 48

Dagstokt med båt i Oslofjorden

Fra 6. trinn og ut vgs >>