Lag en rapport
Etter at elevene har vært på tokt eller i fjæra anbefaler vi at alle elever – individuelt eller i grupper – leverer en rapport, enten skriftlig eller som videorapport. Her er en ferdig elevoppgave som kan brukes.
Varighet: Lærer velger hvor lang tid elevene får
Målgruppe: 8-10. trinn, samt VG1
Tema: Marint
Fagområde: Naturfag
Målet med oppgaven
Hensikten er at elevene skal få økt læringsutbytte om det marinfaglige ved at de selv må rapportere på det de har opplevd. De bruker tekst, bilder eller video og leverer til læreren innen en frist som læreren setter.
Forslag til elevoppgaver
En feltrapport skal inneholde det som er nødvendig for at leseren skal forstå hvordan undersøkelsen er utført, med hvilket utstyr, hva en fant og hvilke konklusjoner som er trukket på hvilket grunnlag.
Tips til rapport
Enten om elevene lager en skriftlig rapport eller en video rapport så bør en sikre at:
- Egne observasjoner er med
- Gjerne noe fra andre elever/grupper også
- Fakta fra andre kilder bør inkluderes
- God dokumentasjon med bilder, figurer, osv.
- Vurdering av det en har observert.
Flott bakgrunnsdokument – helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden
Regjeringen arbeider med en helhetlig plan for hele Oslofjorden. Utkastet til denne er omfattende, men elevene kan ha godt av å bla i denne og finne noe de kan ta med i sin egen rapport.
Maler for rapportskriving finnes her:
Video rapport
Alternativ til en skriftlig rapport kan være en video rapport. Varighet 8-12 minutter. Tabellen under viser vurderingskriteriene for videorapporter hos Kalnes VGS.
Vurderingskriterier for videorapport:
Tilknytning til læreplanen
NATURFAG
Kjerneelementer
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Jorda og livet på jorda
Tverrfaglig tema
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
Kompetansemål etter 10. trinn
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
Kompetansemål naturfag VG1
- Utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder.
BIOLOGI
Kjerneelementer
- Praksiser og tenkemåter i biologi
- Biologiske system
- Biologiske prosesser
- Biologi i samfunnet
Tverrfaglig tema
- Folkehelse og livsmestring
- Bærekraftig utvikling
Kompetansemål Biologi 1
- Planlegge og gjennomføre undersøkinger, samle, behandle og tolke data, og presentere resultater og funn
kompetansemål etter Biologi 2
- Utforske en biologisk problemstilling, analysere innsamla data, argumentere for valg av metoder og drøfte resultater og funn
- Utforske og dokumentere artsmangfold gjennom feltarbeid, drøfte resultater og funn og vurdere hvordan artene er tilpassa økosystemet de lever i
(Kilde: udir.no)
Til elevoppgavene:
Faglige aktører/sider for mer utdypning:
- Havforskningsinstituttet, HI
- Kongsberg Discovery
- NIVA temaside Oslofjorden
- Miljøstatus, temaside hav og kyst
- Oslofjorden friluftsråd
- Naturvernforbundet, temaside Oslofjorden
- Prosjekt krafttak for kysttorsken
Dagstur til Oslofjord besøkssenter?
Oslofjord besøkssenter i Horten som, driftes av Horten kommune og Inspiria, er et besøkssenter med oppgave å formidle informasjon og tilstand i Oslofjorden og arbeidet for å gjøre den frisk. Senteret har skoleopplegg og åpent for besøkende enkelte hverdager samt helger og ferier.
INSPIRIAs marine undervisningstilbud
INSPIRIA tilbyr et bredt spekter av marine undervisningsopplegg, fra barnehage til avanserte to-dagers feltkurs for videregående elever.