Modell av havstrømmer
Å forstå hvordan hav og kyststrømmer beveger seg er helt avgjørende for å utforske hvorfor ting er slik de er og finne ut hvilke tiltak som er best for å gjøre Oslofjorden frisk. Er det slik at våre utslipp går rett ut i Nordsjøen og at egentlig sliter vi med utslipp f.eks av næringssalter fra Tyskland og andre land?
Varighet: En dobbelt time
Målgruppe: VG1 naturfag
Tema: Marint
Fagområde: Naturfag, biologi, fysikk og matematikk
Målet med oppgaven
Lære om modeller for å simulere hendinger i naturen. Prøve å tolke modeller og hva de kan brukes til. Forstå fysikk bak havstrømmer, og studere hvilke parametere som bestemmer hva skjer med havstrømmer og materiale eller anent som fraktes med havstrømmer. I tillegg vil oppgaven øke forståelse av viktighet av nedbøsfeltet for Oslofjorden.
Forslag til elevoppgaver
Introduser temaet og gjør elevene nysgjerrige på hva som vil bli lært i dagens undervisning. Presenter modellen som viser et utsnitt av Oslofjorden med utløpet til Glomma og Drammenselva.
Denne modellen viser hva som ville skjedd om en slapp ut mange små plastbiter i Drammenselva og Glomma. En ser tydelig hvordan strømmen beveger seg i overflaten. Dypere nede i vannet kan strømmen gå i andre retninger.
Forklar først hvordan vannet i Ytre Oslofjord beveger seg i et fast mønster som blir styrt av en kombinasjon av havstrømmer og vann fra Glomma og Drammenselva. Diskuter med elevene hva som kan påvirke vannbevegelset og hvorfor det er viktig å ha kunnskap om dette.
Plenum før de går i grupper:
- Spør elevene om hvor de tror plastavfall som blir kastet i Drammenselva og Glomma ender opp?
- Diskuter hva som skjer med avfallet når det kommer ut i sjøen og hvordan det kan påvirke miljøet?
- Er det spesielle områder en burde dra for å plukke søppel?
Anbefaler grupper på disse oppgavene.
Elevoppgave 1:
Kjør modellen og observer
Modellen viser et utsnitt over Oslofjorden med utløpet til Glomma (Fredrikstad) merket med blå trekant og utløpet til Drammenselva (Drammen) merket med rød trekant. Vannet i ytre-Oslofjord beveger seg i et fast mønster som blir styrt av en kombinasjon av havstrømmer og vann fra Glomma og Drammenselva.
Denne modellen viser hva som ville skjedd om en slapp ut mange små plastbiter i Drammenselva og Glomma. En ser tydelig hvordan strømmen beveger seg i overflaten. Dypere nede i vannet kan strømmen gå i andre retninger.
Hvor tror du plastavfall som blir kastet i Drammenselva ender opp? Hva med Glomma? Er det spesielle områder en burde dra for å plukke søppel?
Elevoppgave 2:
Hva med dypere strømmer i Oslofjorden
Modellen viser hva som skjer på overflaten i Oslofjorden. Men hva skjer lengre ned. Det er f.eks markant terskel i Drøbakksundet, kan dere finne ut mer hvordan den påvirker fjorden.
Lengre ut har vi Hvalerrenna, over 400 meter dyp. Hvordan påvirker så sterk topografi hav og kyststrømmene?
Elevoppgave 3:
Hva med havstrømmer?
I verden er det mange store havstrømmer. Kan dere finne mer ut om de og særskilt de som påvirker Oslofjorden.
Elevoppgave 4:
Skriv et notat
Lag et notat der dere drøfter strømmene i Oslofjorden og hav- og kyststrømmer. Hva er viktig å ta hensyn til når vi skal bedre tilstanden av Oslofjorden. m.h.p strømmer i fjorden ut fra det dere har lært. Svar qjerne på:
- Hva er typisk for strømmene i Oslofjorden
- Hvordan byttes vannet ut i forskjellige deler av fjorden
- Hva skjer med det vi slipper ut, går det rett ut i Nordsjøen
- For at Oslofjorden skal bli friskere, hva må vi gjøre lokalt/i Norge og hvor mye betyr det som skjer andre steder rundt Nordsjøen
Bruk forskjellige kilder til å besvare spørsmålene.
Tilknytning til læreplanen
NATURFAG
Kjerneelementer
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Jorda og livet på jorda
Tverrfaglig tema
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
Kompetansemål Naturfag VG1
- Drøftehvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden
- Gjøre rede forhvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
- Vurdereog lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener
ANDRE LÆREPLANER
Fysikk 1
- Vurdere, brukeog lage modeller til å beskrive og forutsi fysiske fenomener
Matematikk T1
- Modellere situasjoner knyttet til ulike tema, drøfte, presentere og forklare resultater og argumentere for om modellene er gyldige
(Kilde: udir.no)
Til elevoppgavene:
Faglige aktører/sider for mer utdypning:
- Havforskningsinstituttet, HI
- Kongsberg Discovery
- NIVA temaside Oslofjorden
- Miljøstatus, temaside hav og kyst
- Oslofjorden friluftsråd
- Naturvernforbundet, temaside Oslofjorden
- Prosjekt krafttak for kysttorsken
Dagstur til Oslofjord besøkssenter?
Oslofjord besøkssenter i Horten som, driftes av Horten kommune og Inspiria, er et besøkssenter med oppgave å formidle informasjon og tilstand i Oslofjorden og arbeidet for å gjøre den frisk. Senteret har skoleopplegg og åpent for besøkende enkelte hverdager samt helger og ferier.
INSPIRIAs marine undervisningstilbud
INSPIRIA tilbyr et bredt spekter av marine undervisningsopplegg, fra barnehage til avanserte to-dagers feltkurs for videregående elever.