Feltkurs i fjæra

Opplegget er laget for både å hjelpe lærere som ikke er bevandret i slike feltkurs, samtidig som vi tror det kan gi innspill til mer erfarende lærere også. 

Dette feltkurset deles i:

  • Forarbeid
  • Feltdag i fjæra
  • Etterarbeid

Lærere velger hvor mye elever engasjeres i forarbeidet, litt praktiske forberedelser, mens selve feltdagen og etterarbeidet er aktivt med elevene hele veien. Forarbeidet tar ca. en time. Feltdagen tar en skoledag, avhengig av reise til/fra fjæra. Selve opplegget i fjæra tar ca. 4 timer + pauser.

Varighet:  En dag + 2-3 skoletimer

Målgruppe: 4-7 og 8-10 trinn

Tema: Marint

Fagområde: Naturfag, matematikk, fysikk, kjemi og biologi, samt samfunnsfag, og tverrfaglige temaer som bærekraft og medborgerskap.

Målet med oppgaven

Her blir elevene fysisk kjent de viktigste prinsippene for å kartlegge livet i fjæra i tråd med den vitenskapelige metode. Dette feltkurset gjennomføres fysisk i fjæra på lokalitet som velges av skolen/lærer.

Forslag til elevoppgaver

Vi har laget forsalg til elevinvolvering under forarbeidet samt 5 oppgaver til bruk i fjæra. Disse kan utmerkes kombineres med annet som lærerne selv ønsker å gjennomføre.


Gå til egen side om forarbeidet  

Tips til hva slags utstyr som bør finnes frem evt. anskaffes og hvordan en kan organisere elever i hensiktsmessige grupper før selve feltdagen.

Se elevoppgavene i fjæra

Vi har beskrevet 5 forskjellige oppgaver som elevene kan gjøre. Lærere styrer om alle gjør alle eller f.eks et par i hver gruppe.

 

Tilknytning til læreplanen

Feltkurset baserer seg i all hovedsak på to av kjerneelementene for naturfag i læreplanen, «Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter» og «Jorda og livet på jorda».

NATURFAG

Kjerneelementer

  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Jorda og livet på jorda

Tverrfaglig tema

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling

Kompetansemål etter 7. trinn

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
  • Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, brukeårsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
  • Gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk'
  • Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

Kompetansemål etter 10. trinn

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
  • Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
  • Beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
  • Utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
  • Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

(Kilde: udir.no)

 

Til elevoppgavene:


For registrering av observasjoner:


Dagstur til Oslofjord besøkssenter?

Oslofjord besøkssenter i Horten som, driftes av Horten kommune og Inspiria, er et besøkssenter med oppgave å formidle informasjon og tilstand i Oslofjorden og arbeidet for å gjøre den frisk. Senteret har skoleopplegg og åpent for besøkende enkelte hverdager samt helger og ferier.


 

 

INSPIRIAs marine undervisningstilbud

INSPIRIA tilbyr et bredt spekter av marine undervisningsopplegg, fra barnehage til avanserte to-dagers feltkurs for videregående elever.

Rognefjell 13052022 48

Dagstokt med båt i Oslofjorden

Fra 6. trinn og ut vgs >>