Digital fremstilling av Oslofjorden
I prosjektet Frisk Oslofjord er veldig mye nye data samlet inn og tolkningen har gitt ny innsikt i tilstanden. Kongsberg Discovery har laget en flott visualiseringsløsning der en god del eksempel data er lagt ut tilkommer etter hvert. Dette til fri bruk for skolene her på nettsidene.
PS: Løsningen krever god internettforbindelse, og sider kan ta opptil et minutt å laste første gang.
Varighet: En dobbelt time, eller helst to.
Målgruppe: U-skole og VGS
Tema: Marint
Fagområde: Naturfag, matematikk, fysikk, kjemi og biologi, samt generell kunnskap om anvendt teknologi
Målet med oppgaven
Læring her kan spenne fra biologi til teknologi, via fysikk og matematikk. Elevene kan utfordres på bruk av teknologi og også hva de lærer om selve Oslofjorden ved å se på disse løsningene. Fordypning kan gjøres ved å se nærmere på hvordan dette er mulig og da kommer fysikken inn for fullt.
Forslag til elevoppgaver
Vi har to forskjellige visninger der den første styres igjennom to «historier». Deretter kan elevene utforske innholdet selv i den neste, altså navigere i en digital løsning laget om Oslofjorden.
Elevene kan arbeide individuelt eller i grupper, men alle må se en god skjerm og med god nettforbindelse (det er store datamengder som brukes)
Elevoppgave 1: Bli kjent med verktøyet
Åpne verktøyet med første historie
Denne visningen egner seg til å starte med. Ved start velger dere «Yes» når dere får et valg "This map contains a story". Les informasjonen nederst og gå videre med pilen nede til høyre i det hvite feltet for neste steg (kun få steg).
Etter å ha fullført de korte stegene en gang, velg historie nr. to: Åpne verktøyet med andre historie og følg de få stegene.
Deretter kan du/dere klikk på sirkler for å se bilder fra sonaren og hvite streker for å se videoer under vann tatt av Norges Geologiske undersøkelser. Ser dere noe liv der nede?
Elevoppgave 2: Jobb med verktøyet
Åpne verktøyet med andre oppgave
Her ser dere noe av det forskerne har undersøkt i prosjektet Frisk Oslofjord. Også her seks steg. Deretter kan dere klikke rundt å bruke verktøyet til å finne svare på følgende:
- Hvordan påvirker trålingen livet i fjorden? (Ser dere trålespor)
- Vi har to nasjonalparker i fjorden. Står det bedre til der?
- Hvor dypt finner vi liv i fjorden?
- Er det veldig forskjellig liv på forskjellige dybder?
- Betyr havbunnen mye for hva slags liv dere finner? Hvor er det "best"?
Elevoppgave 3: Teknologi for å redde Oslofjorden
I arbeidet med Oslofjorden brukes moderne teknologi. Kongsberg Discovery jobber aktivt med dette, her kan dere lese om noe av det de gjør:
- Undervannstasjon overvåker ved Drøbak
- Data fra undervannstasjon viser fisk i fjorden
- Kartlegge korallrev med lyd
- Studenter utviklet ny metode for å undersøke fjorden
Elevoppgave 4: Hvordan virker teknologien?
Teknologien her skal fungere under vann. Hva slags teknologi er aktuell og hvordan virker den
- Hvordan tar en gode bilder og video under vann
- Hvordan tas lyd opp under vann?
- Hvordan virker et ekkolodd og hva fungerer godt med det?
- Hvordan virker en sonar og hva er den bra til?
- Hva betyr AUV og autonome fartøyer og hvordan kan de hjelpe oss i fremtiden?
Elevoppgave 5: Skriv et notat
Lag et notat der dere drøfter Oslofjordens tilstand og hvordan ny teknologi kan brukes for å gjøre den friskere.
Tilknytning til læreplanen
NATURFAG
Kjerneelementer
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Jorda og livet på jorda
Tverrfaglig tema
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
Kompetansemål etter 10.trinn
- Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
- Bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
- Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
Kompetansemål Naturfag VG1
- Drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden
- Vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener
BIOLOGI
Kjerneelementer
- Praksiser og tenkemåter i biologi
- Biologiske system
- Biologiske prosesser
- Biologi i samfunnet
Tverrfaglig tema
- Folkehelse og livsmestring
- Bærekraftig utvikling
Kompetansemål Biologi 1
- Planlegge og gjennomføre undersøkinger, samle, behandle og tolke data, og presentere resultat og funn
- Utforske abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem, drøfte sammenhenger som forklarer det biologiske mangfoldet og reflekter over naturens egenverdi
- Utforske hvilke konsekvenser endringer i klima og arealutnytting kan ha for det biologiske mangfoldet, og drøfte tiltak for en mer bærekraftig forvaltning
Kompetansemål etter Biologi 2
- Utforske en biologisk problemstilling, analysere innsamlede data, argumentere for valg av metoder og drøfte resultater og funn
ANDRE LÆREPLANER
Matematikk 1T
- Modellere situasjoner knyttet til ulike tema, drøfte, presentere og forklare resultater og argumentere for om modellene er gyldige
Matematikk R1
- Planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid med reelle datasett knyttet til naturvitenskapelige temaer og forhold, og analysere og presentere funn
Teknologi og forskningslære
- Analysere datamateriale fra forsøk og reflektere over og teste om usikkerheten kan reduseres
- Drøfte hvordan ulike naturvitenskapelige prosesser og metoder brukes i forsknings- og utviklingsarbeid, og hvordan dette kan bidra til nye kunnskaper, teorier og modeller
(Kilde: udir.no)
Til elevoppgavene:
Faglige aktører/sider for mer utdypning:
- Havforskningsinstituttet, HI
- Kongsberg Discovery
- NIVA temaside Oslofjorden
- Miljøstatus, temaside hav og kyst
- Oslofjorden friluftsråd
- Naturvernforbundet, temaside Oslofjorden
- Prosjekt krafttak for kysttorsken
Dagstur til Oslofjord besøkssenter?
Oslofjord besøkssenter i Horten som, driftes av Horten kommune og Inspiria, er et besøkssenter med oppgave å formidle informasjon og tilstand i Oslofjorden og arbeidet for å gjøre den frisk. Senteret har skoleopplegg og åpent for besøkende enkelte hverdager samt helger og ferier.
INSPIRIAs marine undervisningstilbud
INSPIRIA tilbyr et bredt spekter av marine undervisningsopplegg, fra barnehage til avanserte to-dagers feltkurs for videregående elever.