Bli en folkeforsker - registrer funn 

Det å registrere sine funn når en har vært i fjæra gir ekstra læringsutbytte og er ofte god mestringsfølelse for elever.  Samtidig åpner det for samarbeid og refleksjoner over hva en egentlig fant og viktigheten av dokumentasjon og det å jobbe nøyaktig.

NB! Spennende løsning for elever selv om de ikke har egne observasjoner, kan lære mye av andres.

 

 

Varighet:  Lærer velger hvor lang tid elevene får

Målgruppe: Mellomtrinn - VG3 (veldig fleksibelt)

Tema: Marint

Fagområde: Naturfag

Målet med oppgaven

Lære seg å registrere funn i naturen og dermed bidra som folkeforsker! Havforskningsinstituttets fine løsning for å registrere funn kan gi ny innsikt og kan brukes i mange fag også til å se hva andre har funnet.

Forslag til elevoppgaver

Ved at elevene registrerer sine funn i "Dugnad for havet" vil en både få mulighet til å sammenligne senere års observasjoner samme sted, kan sammenligne med funn andre steder. Videre kan se lære mer ved å se hva andre har funnet andre steder i Norge dersom en lærer seg å bruke løsningen. At en i tillegg bidrar til folkeforskning slik at forskere får bedre data for å følge med på arters utbrerdelse er for mange elever ekstra motivasjon.

Tips til gjennomføring

Det er flere måte å bruke Dugnad for havet løsningen på, men her kan være noen tips (kan bruke 1,2 og 4, selv om en ikke har vært i fjæra):

Elevoppgave 1 - om det å være folkeforsker: 
Be elevene gå til Dugnad for havet, og les om løsningen: dugnadforhavet.no/folkeforsker

I plenum eller hver for seg svar på spørsmål:

  • Hva gjør en folkeforsker?
  • Hvordan kan vi bidra til at alle lærer mer om havet?
  • Hvorfor er det lurt å dele det vi finner i en felles løsning som dette?


Elevoppgave 2 - hva trenger forskerne mest hjelp til: 

Be elevene gå til Dugnad for havet, og les om hva forskerne trenger hjelp til: dugnadforhavet.no/livetIHavet

I plenum eller hver for seg svar på spørsmål:

  • Gi eksempler på hva forskerne er på jakt etter
  • Var det noe rart de vil ha observasjoner om?
  • Hva er fremmedarter og hvorfor er de ekstra viktige?

 

Elevoppgave 3 - Registrer alt dere fant: 
Be elevene gå til Dugnad for havet, og registrer sine funn: dugnadforhavet.no/registrerFunn

Hver for seg, i grupper eller felles via storskjerm registrerer klassen hva en fant.

I plenum eller hver for seg svar på spørsmål:

  • Fant vi noe spennende?
  • Var det noe rart vi fant?

 

Elevoppgave 4 - Se på funn
Be elevene gå til Dugnad for havet, og de hva andre har registrerth: dugnadforhavet.no/dataportal

Hver for seg, i grupper eller felles via storskjerm se hva som er registrert:

  • Finner dere egne registreringer?
  • Annet i nærheten
  • Hva er funnet rundt Norge

 

Tilknytning til læreplanen

NATURFAG

Kjerneelementer

  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Jorda og livet på jorda

Tverrfaglig tema

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling

Kompetansemål etter 10. trinn

  • Gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap

(Kilde: udir.no)

 

Til elevoppgavene:

 


For registrering av observasjoner:

 



Dagstur til Oslofjord besøkssenter?

Oslofjord besøkssenter i Horten som, driftes av Horten kommune og Inspiria, er et besøkssenter med oppgave å formidle informasjon og tilstand i Oslofjorden og arbeidet for å gjøre den frisk. Senteret har skoleopplegg og åpent for besøkende enkelte hverdager samt helger og ferier.

INSPIRIAs marine undervisningstilbud

INSPIRIA tilbyr et bredt spekter av marine undervisningsopplegg, fra barnehage til avanserte to-dagers feltkurs for videregående elever.

Rognefjell 13052022 48

Dagstokt med båt i Oslofjord

Fra 6. trinn og ut vgs >>