Innsikt Oslofjord 1

Dykk ned i data og lær mer om Oslofjorden 

INSPIRIA science center har et unikt samarbeid med Kongsberg Discovery, DSceince ved Universitetet i Oslo og Havforskningsinstituttet med å utvikle og drifte et helt nytt undervisningstilbud om Oslofjorden. En løsning som lar elever lære ved å bearbeide via nettbaserte løsninger data fra skoletoktene samt andre kilder f.eks fra avansert undervannstasjon ved Drøbak.

NB! Spennende løsning for elever selv om de ikke har  vært med på skoletokt, kan lære mye av andres innsamlede data.

 

Varighet:  Lærer velger hvor lang tid elevene får

Målgruppe: VG1-VG3

Tema: Marint

Fagområde: Naturfag, matematikk, fysikk, kjemi og bilogi

Målet med oppgaven

Øke læringsutbytte om marine fag inkl. bruk av avansert teknologi for å overvåke våre kystområder. Inkluderer refleksjon og diskusjon, da elever selv må bearbeide data og undersøke sammenhenger og forskjeller på tvers av tidsserier, observasjonssteder og forskjellige datasett. Egnet for bruk innen matematikk og statistikk også.

Forslag til elevoppgaver

Det å forstå Oslofjorden og utfordringen den står overfor er helt avgjørende for om tiltak for å gjøre fjorden friskere vil lykkes. Det er krevende å vite hva som er rett om om tilstanden for å fatte riktige avgjørelse for forvaltningen, hva en skal gjøre med det som er sykdomstegn og hva en kan si ja til og hva en må si nei til. Alt må faglig begrunnes.

I denne løsningen lærere elevene seg å sette sammen observerte data og selv reflektere over hva dataen forteller. Data fra eget tokt er tilgjengelig, men hvilke som helst elever kan sammenligne forskjellige tokt, områder i fjorden og variasjoner etter årstid eller mellom år.

Tips til gjennomføring

Det er flere måte å bruke Innsikt Oslofjord-løsningen på, men her er noen forslag (de fleste kan brukes selv om en ikke har vært på tokt):

Be elevene gå til Innsikt Oslofjord: innsikt-oslofjord.educloud.no
Brukernavn: frisk.oslofjord, passord: rognfjell

 

Elevoppgave 1 - bli kjent med løsningen: 

  • Finn fangst fra noen turer, det noen fikk i trålen
  • Finn seileruta en dag
  • Finn resultater fra noe av instrumentene ombord på Rognfjell
  • Sjekk data om målinger av fisk fra fjordobservatoriet i Drøbak

Elevoppgave 2 - data fra deres tokt (har dere ikke vært på tokt, velg et tokt i nærheten der dere bor): 

  • Velg «Ditt tokt», og se på de ulike grafene, med tid som faktor i x-aksen og for eksempel mengde plankton/temperatur og fisk i y-aksen. Bruk tidslinja øverst til å bevege deg gjennom dagen.
  • Sammenlign disse abiotiske faktorene på flere prøvesteder. Ser dere noen tendenser i forhold til årsvariasjoner? Eller variasjoner i løpet av ett år?
  • Dere kan også velge en annen dato enn den dere var på tokt og sammenligne med andre skolers resultater.

Elevoppgave 3 - er det sammenhenger i datasettene?:
Se på korrelasjoner, særlig med tanke på fisk og planktonmengde. Hvorfor følger disse hverandre, evt. ikke? Er det andre funn på andre datoer og årstider som kan vise aktuelle sammenhenger?

 

Elevoppgave 4 - havbunns betydning for mengde fisk

Havbunnen: hvorfor er konsentrasjon av mengde fisk og hvordan havbunnen ser ut omvendt? Prøv å finne to til tre ulike begrunnelser til svaret ditt.

 

Elevoppgave 5 - sannsynlighet og signifikans

Her skal vi se på sannsynlighet og signifikans, og dere kan leke dere med de ulike verktøyene for å finne korrelasjoner. Velg deg ut noen parametere, for eksempel plankton og saltinnhold eller fisk og dyp. Er det sannsynlig at det du finner vil gjelde også for andre tokt på andre dager? Hva kan du si om dine observasjoner kan være grunnlag for sikre hypoteser?

 

Tilknytning til læreplanen

NATURFAG

Kjerneelementer

  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Jorda og livet på jorda

Tverrfaglig tema

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling

Kompetansemål Naturfag VG1

  • Drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden
  • Utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder
  • Gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold

BIOLOGI

Kjerneelementer

  • Praksiser og tenkemåter i biologi
  • Biologiske system
  • Biologiske prosesser
  • Biologi i samfunnet

Tverrfaglig tema

  • Folkehelse og livsmestring
  • Bærekraftig utvikling

Kompetansemål Biologi 1

  • Planlegge og gjennomføre undersøkinger, samle, behandle og tolke data, og presentere resultater og funn
  • Utforske hvordan de taksonomiske kriteriene har endra seg i tråd med den teknologiske utviklinga, og sammenlikne organismer med hensyn til fellestrekk og variasjon
  • Utforske abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem, drøfte sammenhenger som forklarer det biologiske mangfoldet og reflekter over naturens egenverdi
  • Utforske hvilke konsekvenser endringer i klima og arealutnytting kan ha for det biologiske mangfoldet, og drøfte tiltak for en mer bærekraftig forvaltning

Kompetansemål etter Biologi 2

  • Utforske en biologisk problemstilling, analysere innsamla data, argumentere for valg av metoder og drøfte resultater og funn
  • Utforskeog dokumentere artsmangfold gjennom feltarbeid, drøfte resultater og funn og vurdere hvordan artene er tilpasset økosystemet de lever i

 

ANDRE LÆREPLANER

Matematikk 1T

  • Modellere situasjoner knytte til ulike tema, drøfte, presentere og forklare resultatene og argumentere for om modellene er gyldige

Matematikk R1

  • Planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid med reelle datasett knyttet til naturvitenskapelige temaer og forhold, og analysere og presentere funn

Teknologi og forskningslære

  • Analysere datamateriale fra forsøk og reflektere over og teste om usikkerheten kan reduseres
  • Drøfte hvordan ulike naturvitenskapelige prosesser og metoder brukes i forsknings- og utviklingsarbeid, og hvordan dette kan bidra til nye kunnskaper, teorier og modeller

(Kilde: udir.no)

 

Til elevoppgavene:


For registrering av observasjoner:


Dagstur til Oslofjord besøkssenter?

Oslofjord besøkssenter i Horten som, driftes av Horten kommune og Inspiria, er et besøkssenter med oppgave å formidle informasjon og tilstand i Oslofjorden og arbeidet for å gjøre den frisk. Senteret har skoleopplegg og åpent for besøkende enkelte hverdager samt helger og ferier.

INSPIRIAs marine undervisningstilbud

INSPIRIA tilbyr et bredt spekter av marine undervisningsopplegg, fra barnehage til avanserte to-dagers feltkurs for videregående elever.

Rognefjell 13052022 48

Dagstokt med båt i Oslofjorden

Fra 6. trinn og ut vgs >>