Lag en modell av vannets kretsløp

I dette undervisningsopplegget skal elevene bli kjent med vannets kretsløp gjennom å gjøre en skaperaktivitet der de skal lage en modell av vannets kretsløp.

Varighet: 90 minutter 

Målgruppe: 4. trinn

Tema: Skaperaktivitet, 

Fagområde: Naturfag, kunst og håndverk

1. Introduksjon

Først kan det være lurt å introdusere elevne for temaet gjennom samtale om vannets kretsløp, kanskje gjennom å se bilder eller filmer som forklarer fenomenet. 

Det er også viktig at elevene blir introdusert for noen begreper når de skal jobbe med dette:

  • Fordamping
  • Kondensasjon
  • Nedbør
  • Skisse
  • Modell


2. Lag skisse

Når elevene er kjent med hva de skal, kan de deles inn i grupper i passe størrelse og la dem tegne en skisse av hvordan vannets kretsløp foregår ut ifra den kunnskapen de nå har. Noen ganger kan det være lurt at alle elevene får tegne hver sin skisse før de etterpå får se hverandres og kan bli enige om en ny felles skisse.

Før timen bør læreren ha lagt klart utstyret i klasserommet. Her kan man bruke det aller meste av det materialet man har tilgjengelig. Gjerne materialer som ellers ville blitt kastet, papp, melkekartonger o.l. Man trenger ikke mye utstyr, men her kan man ta det man har tilgjengelig.

Vis utstyret til elevene og la gruppene lage en plan for hvordan de skal klare å gjøre om sin skisse til en modell. Her finnes det mange muligheter, både når det gjelder hvilket utstyr man velger å benytte seg av, men også hvor mange rammer man ønsker å gi til elevene før de setter i gang.


3. Vis eksempler

Det kan være lurt å vente med å vise elevene eksempler på hvordan man kan gjøre det før man vet om elevene klarer å komme på en god idé av seg selv. Hvis noen grupper sliter med å finne ut hvordan man kan gjøre det kan man vise frem eksempler til inspirasjon:

 

 

Det finnes også mange gode eksempler på Youtube hvis man trenger mer inspirasjon til ulike prosjekter. Eksempler finner du her:


4. Lag krettsløp i klasserommet

Etter at man har lært litt om hvordan vannets kretsløp fungerer kan det være spennende å lage sitt eget lille kretsløp i klasserommet. Prøv for eksempel å henge plastposer på vinduet eller i en bolle med plastfolie. Fremgangsmåte finner du for eksempel her:

 



Utstyr

  • Fargeblyanter
  • Saks
  • Teip og lim
  • Papp, papir
  • Annet du finner som kan gjennbrukes

Tilknytning til læreplanen

Kompetansemål etter 4.trinn:

Naturfag:

  • utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda.

Kunst og håndverk:

  • gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter
  • tegne form og dybde ved bruk av virkemidler som overlapping og forminskning
  • formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling

 

(Kilde: udir.no)

INSPIRIAs undervisningstilbud