Hvem skal ut

Denne aktiviteten skal stimulere tenking, kreativitet og lekent miljø. «Hvem skal ut?» er en aktivitet som ikke har en fasit, men en diskusjonsøvelse hvor elevene skal finne ut av hvilket bilde som skiller seg ut og hvorfor.

Varighet: 10 minutter 

Målgruppe: 2. og 4. trinn

Tema: Problemløsning, kreativitet

Fagområde: Naturfag, matematikk

Gjennomføring

  • Elevene sitter sammen i grupper på tre.
  • Elevene skal sammen diskutere hvilket av bildene som ikke passer inn – Hvem skal ut? Hvorfor passer det ikke inn?
  • Ta en felles oppsummering. Hva har de ulike gruppene kommet frem til? Hvilket bilde passer ikke inn? Hvorfor er det slik?
  • Godkjenn alle svar


Oppgave 1 - Livet i havet 

Trykk på bildet under for å åpne det i nytt vindu og vise på storskjerm eller last ned PDF av bildet:

Løsningsforslag:

  • Fisken fordi den ikke har bein
  • Fisken fordi den ikke har skall
  • Fisken fordi den ikke er et krepsdyr
  • Krabben fordi den løper sidelengs
  • Skrukketrollet fordi den lever på land
  • Skrukketrollet fordi vi ikke bruker den til mat


Oppgave 2 - Former

Trykk på bildet under for å åpne det i nytt vindu og vise på storskjerm eller last ned PDF av bildet:

Løsningsforslag:

  • Sirkelen fordi den ikke har hjørner
  • Trapesen (den grønne) fordi kantene har ulike lengder.
  • Trapesen fordi den ikke kan deles i to like deler, dvs. ikke har noen symmetrilinje.
  • Trekanten fordi det er den eneste formen med tre kanter og tre hjørner.
  • Trapesen fordi alle vinkler har ulik størrelse.
  • Trekanten fordi den har vinkelsum 180 grader, og de andre 360 grader.


Tilknytning til læreplanen

Kompetansemål etter 2. trinn:

Matematikk:

  • kjenne igjen og beskrive repeterende enheter i mønstre og lage egne mønstre

  • utforske, tegne og beskrive geometriske figurer fra sitt eget nærmiljø og argumentere for måter å sortere dem på etter egenskaper

Kompetansemål etter 4. trinn:

Naturfag:

  • undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforskedisse for å finne svar

Matematikk:

  • utforske beskriveog sammenligne egenskaper ved to- og tredimensjonale figurer ved å bruke vinkler, kanter og hjørner

 

(Kilde: udir.no)

INSPIRIAs undervisningstilbud