Oppgaver om solenergi for ungdomsskolen
Læring om solenergi og solceller passer fint inn i naturfagpensumet for ungdomsskolen. Drivhuseffekt, energibevaring og energikvalitet, energiproduksjon og energitransport er alle temaer som berøres av forsøk med solenergi og solceller. Her tar vi blant annet utgangspunkt i solceller installert på Trosvik skole i Fredrikstad og knytter læringen til det. Vi har laget 7 forskjellige oppgaver som kan brukes hver for seg eller samlet.
Målet med oppgavene
Elevene skal lære om solenergi som en klimanøytral energikilde, om hvordan solceller omdanner energi av lavere kvalitet til energi av høy kvalitet, og hvordan solceller kan brukes med minimal miljøpåvirkning.
Koblinger til lærerplanen
Disse oppgavene dekker flere av læreplanmålene i naturfag. Se nederst på siden for våre tanker hvor disse oppgavene passer.
Varighet: En dobbelt time
Målgruppe: Ungdomsskolen
Tema: Energi, Bærekraft
Fagområde: Naturfag
Forslag til elevoppgaver
Vi har laget 7 forskjellige elevoppgaver om solenergi. Disse kan fungere alene eller kombineres med temaet fra andre undervisningsressurser.
- Oppgave 1: Energiformer
- Oppgave 2: Sola gir oss energi; (lag solovner to alternativer)
- Oppgave 3: Atomer og elektrisk energi
- Oppgave 4: Solcellene på Trosvik skole - Quizløype om hvordan solceller lager strøm
- Oppgave 5: Hvordan solceller lager strøm
- Oppgave 6: Solenergi med forstørrelsesglass (kort - praktisk)
- Oppgave 7: Drivhuseffekten (Lang - praktisk)
Se energifakta i høyre marg. Egnet både for faglig oppfriskning og for å gi til elever.
Oppgave 1: Energiformer

I denne oppgaven lærer elevene om forskjellige energiformer for å kunne sette solenergi inn i en større sammenheng.
Elevoppgave 1: Solenergi og energiformer - diskusjonsoppgave
La elevene prøve, så kort som mulig, å besvare alle eller noen av disse spørsmålene først hver for seg eller i gruppe, for så og ta svarene opp i plenum
- Kan du med en kort setning si noe om hva energi er
- Hva kalles de to hovedenergiformene? Gi et eksempel på hver av dem.
- Hva tror du skjer inni en solcelle?
- Hvorfor er så mange opptatt at vi bør bruke mer solenergi?
- På hvilken måte kan det å ta i bruk solenergi være utfordrende?
Oppgave 2: Sola gir oss energi

I denne oppgaven skal elevene lære mer detaljert om sola som energikilde.
Sola sender energi til jorda hele tiden. Derfor kaller vi solenergi for fornybar energi. Solceller lager strøm av sollys – helt uten å lage forurensning!
Det blir mer og mer vanlig at både hus og kontorbygg utformes for å nyttiggjøre solenergi, både ved bruk av solceller og solfangere, og ved å plassere vindusflater og solskjerming slik at varme fra sola kan utnyttes direkte til oppvarming.
I denne quizløypa lærer dere blant annet hvordan Trosvik skole i Fredrikstad utnytter solenergi for å spare på strømbudsjettet.
Lag solovner (dobbelttime evt. dobbelt- pluss enkelttime)
Elevoppgave 2-1: Solovn av skoeske
Små ovner som utnytter solenergi direkte er ganske enkle å lage selv, men hvor varme de blir varierer veldig med material- og designvalg. Prinsippet bak er at man bruker en eller flere reflekterende flater, som vinkles slik at mest mulig sollys samles gjennom et vindu i et lukket kammer, sånn at temperaturen i kammeret blir høy nok til at det kan brukes som ovn.
Det er en fordel om flatene inni kammeret absorberer synlig lys og avgir den absorberte energien som varmestråling.
- Bruk en rett kant (f.eks. linjal) som guide, og skjær ut en klaff med tre sider i lokket på esken. La det stå igjen minst 2,5 cm kant rundt de tre sidene. (Se tegning for hvor du skal kutte klaffen i lokket.
- Kle undersiden (innsiden) av klaffen med aluminiumsfolie. Smør først limstift på pappen, og glatt folien så godt du kan. Kle hele innsiden av esken med aluminiumsfolie. Lim den godt fast og gjør den så glatt som mulig. (Se tegning: viser eske kledd med folie og folie på undersiden av klaffen).
- Teip to lag plastfolie over åpningen du skar i lokket — ett lag på oversiden og ett lag på undersiden. (Se tegning: viser eske med plastfolie teipet over åpningen).
- Test pinnen du skal bruke for å holde klaffen oppe. Du må kanskje teipe den fast eller finne en annen måte så den står stødig. Bruk solovnen Sett esken i direkte sol på en solrik dag når det er minst 30 °C ute i direkte sollys.
- Løft og støtt klaffen slik at sollyset reflekteres inn i esken. Teip gjerne støtten fast. Forvarm “ovnen” i minst 30 minutter før du bruker den.
- Prøv å varme et ostesmørbrød eller marshmallows med ovnen.
-
La elevene bedømme hvor bra de synes ovnen er, og be dem om forslag til mulige forbedringer.
KILDE og bilde: https://climatekids.nasa.gov/smores/
Du trenger dette utstyret:
- Skoesker, 1 pr. elevpar
- Aluminiumsfolie og/eller reflekterende redningsteppe (Mylar-folie)
- Gjennomsiktig plastfilm/klingfilm
- Sakser
- Tape
- Limstift
- Sort plastfolie (f. eks. søppelsekker)
- Termometer med probe (f.eks. steketermometer med ledningprobe)
Bonusmateriell, dersom de kommer på det:
- Materialer som tåler litt varme, ikke inneholder helseskadelige stoffer og som kan isolere veggene i ovnen.
Lag ovnen av en skoeske som vist på bildet. La gjerne elevene velge mellom noen materialer bruke sine egne idéer til hvordan de kan bygge ovnen mest mulig effektivt (både effektiv produksjon, effektiv materialbruk med lite avfall og svinn, og effektiv oppvarming ved bruk). Det er nok lurt å la elevene bygge ovnene sine i grupper. Det reduserer ikke bare antall skoesker og annet utstyr dere trenger, men åpner også for diskusjoner om design og hvordan ovnen kan lages å effektiv som mulig.
Grupper på to eller tre elever pleier å fungere veldig bra. Hver gruppe kan godt lage et lite hull i siden på ovnen sin (kan dekkes med litt tape om de er redde for at varmen slipper ut), slik at dere kan stikke inn en termometerprobe for å måle effekten til hver ovn.
Om dere har nok termometre, kan elevene logge oppvarmingen (og lage temperaturgrafer) ved å gjøre temperaturmålinger med jevne mellomrom. Elevene kan prøve å varme et ostesmørbrød eller marshmallows (evt. lage s’mores) med ovnen når den er ferdig.
Om elevene skal føre rapport for oppgaven, kan de bedømme hvor bra de synes ovnen er, og komme med forslag til mulige forbedringer, i diskusjonsdelen. Se også Instruksjoner på NASAs (engelskspråklige) hjemmesider om hvordan man kan gå fram.
Parabolantenne som ovn
I denne oppgaven får elevene utforske hvordan en gammel parabolantenne kan forvandles til en sol-ovn. Ved å kle innsiden med reflekterende materiale kan parabolen samle og konsentrere sollys i et lite fokuspunkt – kraftig nok til å varme opp mat eller antenne treverk.
Dette forsøket kan gi en veldig tydelig demonstrasjon av solenergi, men krever en del forberedelser og nøye oppfølging av sikkerhet rundt eksperimentet. Elevene skal være klar over at en parabolovn ikke er et leketøy, men et verktøy som kan være potensielt farlig ved uforsiktig bruk.
Se gjennom filmen for detaljerte forklaringer (engelsk).
Få tak i en gammel parabolantenne, gjerne med armen til mottakerhodet påmontert, (Da har du en anelse om hvor fokuspunktet er, hvilket gjør det enklere å finne det optimale stedet å feste det som skal varmes).
Gamle parabolantenner selges billig (Du burde klare å finne en til under kr 200,-) eller gis bort på Finn.no. Husk at jo større diameter på parabolen, jo mer energi kan solovnen fange fra sola og jo fortere varmer ovnen opp mat.
Sola leverer mellom 700 og 1100 Watt per kvadratmeter i Norge. Det vil si at den fokuserte strålingen fra en parabol med et areal på rundt 1 m2 tilsvarer energien fra en liten kokeplate. Nå vil ikke speilflaten slik parabolen dekkes være perfekt, så effektiviteten vil ligge et godt stykke under det optimale, men parabolovnen er likevel potensielt farlig ved uvettig bruk.
Filmen over viser to metoder for å oppnå en godt reflekterende flate. Her er flere forslag til materialer du kan kle parabolen med:
- Kle innsiden av parabolantennen med spraylim og redningsfolie, f. eks. den til ca. kr 50,- fra Clas Ohlsson. Det enkleste er antagelig å klippe til «pizzastykker» av folien. Det er viktig å huske på at radiusen på foliesirkelen (eller fra spiss til ytterkant av pizzastykkene) må være større enn radiusen på parabolen. For å få mest mulig nøyaktig mål kan du bruke en målestav av et passe langt stykke papp så du kan følge parabelformen når du måler diameteren fra kant til bunn til kant.
- Du kan også bruke aluminiumstape eller kromfarget (blankt metall, sølvfarget) vilnyltape. Denne YouTube-videoen viser hvordan det kan gjøres.
- Biltema har en rimelig aluminiumstape.
- Clas Ohlson har også en sølvfarget, selvklebende vinylfolie (D-C-Fix dekorplast) som sikkert kan brukes.
- Dersom parabolen er av aluminium, kan du følge denne instruksjonen, men den er mer tidkrevende (Videoen viser også hvordan man bruker kromvinyltape).
- Dersom du skal tape en parabol, er nok vinyltape eller vinylfilm (dersom du klipper den til relativt tynne pizzastykker) enklest, deretter aluminiumstape, deretter redningsfolie.
Vær forsiktig med parabolovnen! Selve parabolen blir ikke særlig varm, men i fokuspunktet blir det varmt nok til å gjøre skade på mennesker og dyr, eller starte en utilsiktet brann dersom man er uforsiktig.
Eksperimenter med parabolsolovnen:
Elevene kan forsøke å grille pølser eller marshmallows på grillspidd ved hjelp av solovnen. Om dere har vann i en stekepose, kan den holdes foran ovnen, og elevene kan forsøke å koke vann i den, eventuelt varme vann med en termometerprobe stikkende inn gjennom åpningen på posen. Det følger som regel med strips til å lukke stekeposene med, og de kan brukes til å lukke posen rundt en termometerprobe. På den måten kan elevene følge med på temperaturstigningen i posen.
Oppgave 3: Atomer og elektrisk energi

Alt i universet er laget av atomer. Inni hvert atom er det en kjerne av protoner og nøytroner (med hydrogen som unntak, de aller fleste hydrogenatomer har en kjerne som består av et enslig proton), og rundt kjernen er det ett eller flere skall med små partikler som kalles elektroner.
Atomkjerner og elektroner tiltrekkes av hverandre, så de fleste atomene gir ikke slipp på elektronene sine så lett.
Elevoppgave 3: Atomer og elektrisk energi
- Hvor finner vi elektroner?
- Hva kan vi bruke elektrisk energi til? Nevn noen eksempler på hva du bruker elektrisk energi til i løpet av en dag.
- Hva slags energiform tror du kommer ut av en høyttaler? (Svaret er ganske lett).
- Om du skulle bedømme energikvaliteten til elektrisk energi, hvor ville du plassere den?
- Elektrisk strøm er en god transportmåte for energi. Hva er definisjonen på elektrisk strøm?
Oppgave 4: Solcellene på Trosvik skole - Quizløype om hvordan solceller lager strøm

Vi har laget en quizløype om solcellene på Trosvik skole i Fredrikstad.
For å gjennomføre quizløypa med klassen trenger du:
- Utskrift av de 6 postene i løypa
- Svarskjemahefte til hver gruppe
- Fasit til deg selv
Elevoppgave 4: Quizløype om solcellene på Trosvik skole
Quizløypen skal kunne gjøres unna på en enkelttime, med litt tid til forberedelse og gjennomgang av fasit.
Quizløypen skal kunne gjøres unna på en enkelttime, med litt tid til forberedelse og gjennomgang av fasit.
Finn seks steder i skolegården der det går an å henge opp postene. Del klassen i seks grupper som starter på hver sin post. Hver gruppe trenger en penn, et svarskjemahefte og tydelig beskjed om hvor de skal starte i skolegården, og får også med seg oppgavearket til posten de skal starte på, samt det de trenger for å få festet oppgavearket på posten, f.eks. tape, binders, klesklyper eller tegnestifter. Gruppene får så disse instruksjonene i plenum:
- De skal gå til stedet du har oppgitt
- Når de har satt opp oppgavearket på sin post, får de signal om at startskuddet går
- Når de får beskjed om at tiden på nåværende post er over, etter 3 minutter, går de til posten som er ett nummer høyere enn posten de var på, bortsett fra gruppen som er på post 6, de skal videre til post 1
- Svar på oppgavene så kjapt som mulig.
- Fasit blir gjennomgått når alle har vært på alle postene · Hvert riktige svar gir 1 poeng
- Vinnerne får rett til å snikskryte med falsk beskjedenhet
Når alle gruppene er på plass på sin første post, gir du beskjed om at klokka starter nå, og at de har 3 minutter på seg til å finne svarene på hver post.
Oppgave 5: Hvordan solceller lager strøm

Solceller er laget av atomer, akkurat som alt annet i universet. Det er to ting som er spesielt med solceller:
- Sollys er alt som skal til for å få elektroner til å bevege seg i solcellen.
- Solceller inneholder en enveissperre for elektroner.
Sollyset gjør at elektronene hopper gjennom sperren inne i solcellen. Men sperren slipper dem bare gjennom én vei. Dermed blir de fanget på den andre siden. Etter hvert er det mange elektroner på én side av sperren, og få på den andre. Elektronene vil tilbake, men sperren stopper dem. Det oppstår et spenningspotensial mellom solcellens fram- og bakside.
Hvis vi kobler en ledning fra baksiden av solcellen til framsiden, får elektronene en måte å utligne spenningsforskjellen på. Da vandrer elektroner gjennom ledningen, og vi har laget elektrisk strøm.
Elektrisk strøm er elektroner som beveger seg i samme retning.
Elevoppgave 5: Hvordan solceller lager strøm
- Hva bruker solcellepanelet energien fra sola til?
- Hva skjer med elektronene i solcellen når de blir truffet av sollys?
- Hva er egentlig elektrisk strøm for noe?
- Lag en energikjede som starter med sola og ender i noe som går på strøm.
Oppgave 6: Solenergi med forstørrelsesglass (praktisk)

Dette er en kraftig nedskalert versjon av «parabolantenne som solovn» (oppgave 2-2).
Kan et lite forstørrelsesglass virkelig samle nok solenergi til å svi hull i tre – eller til og med sprenge en ballong? I dette forsøket får dere teste energien fra solen på en helt konkret måte.
Ved å fokusere lyset ned til et lite punkt blir energien så konsentrert at tre kan begynne å ryke, og ballonger kan sprekke. Men hva skjer egentlig med energien i ballongen når den går i stykker? Og spiller ballongens farge noen rolle for hvor lett den sprekker?
Dette enkle forsøket viser at sollys er mer enn bare lys – det er energi vi kan utforske, samle og styre.
Forstørrelsesglass fokuserer lys. Elevene kan selv prøve å svi noe inn i en plankebit ved hjelp av forstørrelsesglasset (NB! Unngå impregnert trevirke og andre materialer som kan inneholde helseskadelige stoffer). Tenk at den lille flaten som glasset utgjør kan fange så mye energi at det kan få treverk til å brenne når vi fokuserer den i et lite punkt!
Sprenge ballonger med forstørrelsesglass
- Kan man sprenge en vannballong på denne måten? Utgjør fargen til ballongen en forskjell?
- Hva blir den lagrede energien i ballongen omgjort til når ballongen sprekker?
Elevoppgave 6: Solenergi med forstørrelsesglass
- Test om de kan få hvert materiale til å utvikle røyk eller begynne å brenne.
- Ta tiden fra de starter oppvarmingen av et nytt punkt på et av de brennbare materialene til de ser den første røykutviklingen. Lag hypoteser om hvorfor noen materialer bruker lengre tid på å utvikle røyk enn andre.
- Spreng en ballong med sollys gjennom forstørrelsesglasset.
- Spreng en vannballong med sollys gjennom forstørrelsesglasset.
- Lag en hypotese om hvorfor resultatene ble som de ble i forsøk 4 og 5
- Om de skal skrive rapport må de huske på å notere alle innsamlede data, tider, resultater osv. De må gjerne ta bilder underveis, dersom de har mobiltelefon tilgjengelig. Hypotesene fra punkt 2 og 5 tar de med og drøfter i diskusjonsdelen.
Jula og Frederiksen har rimelige forstørrelsesglass.
Elevoppgave 6: Solenergi med forstørrelsesglass
Dette forsøket må gjøres utendørs under god sikkerhet på grunn av den åpenbare brannfaren. Du trenger:
- Solskinn. Dette kan ikke gjennomføres på en overskyet dag.
- Forstørrelsesglass
- Rent, ikke impregnert trevirke og noen andre materialer som ikke avgir skadelige stoffer når de blir varme
- Et uteareal med god brannsikkerhet. Unngå steder med tørt gress eller mye tørr vegetasjon. Ikke gjør dette på en dag med mye vind.
- Ballonger til å blåse opp
- Ballonger fylt med vann
- Lett tilgjengelig vann til eventuell slukking. Det beste er om hvert par har en vannflaske.
- En skål med sand til hver gruppe. Sandskålen gir et trygt underlag for forsøk med høy varme.
- Noe å ta tiden med for hvert par, f.eks. stoppeklokker eller mobiltelefoner
Du bør ha nok forstørrelsesglass til at elevene kan jobbe i par.
Hvert par får utdelt et forstørrelsesglass, en skål med sand, en beholder med vann og et lite utvalg av rent trevirke, papir, papp og evt. andre materialer som kan være brennbare eller ikke, men som ikke inneholder stoffer som kan avgi helseskadelige gasser.
Oppgave 7: Drivhuseffekten (lang, praktisk)

Hva er egentlig drivhuseffekten? Opprinnelsen til navnet på drivhuseffekten sier seg selv. I et drivhus gjøres solstråler om til varme, men hvor stor er drivhuseffekten i et enkelt drivhus? Hvor mye varmere kan det bli sammenlignet med omgivelsene?
I dette forsøket får elevene utforske drivhuseffekten på en helt konkret måte.
Elevoppgave 7: Drivhuseffekten (praktisk)
Jordas atmosfære fungerer litt som glassveggene i et drivhus. Glassveggene slipper inn lys, og når lyset treffer flater og planter inni drivhuset, absorberes noe av lysenergien, og en del av lysstrålene omdannes til varmestråling.
Glassveggene slipper bare ut noe av varmestrålingen, resten reflekteres tilbake inn i drivhuset, og dermed stiger temperaturen i drivhuset. Jordas atmosfære gjør mye av det samme. Lys slipper inn gjennom atmosfæren, noe absorberes av bakken og havene, og mye av lysenergien omdannes til varme.
Varmen stråles ut igjen fra bakke og hav, men reflekteres tilbake mot jorden av atmosfæren, og jorda og atmosfæren blir varmere.. Det er teorien. Men kan vi gjenskape drivhuseffekten i mindre skala? Og hvor mye varmere kan vi få det inni drivhuset, sammenlignet med utenfor, om vi lager en liten modell av et drivhus?
Lag et lite drivhus og test drivhuseffektteorien!
Materialer til kjapp drivhusbygging
- Bambusgrillspidd e.l.
- Plastfolie, helst fra brødposer/fryseposer og ikke klingfilm, selv om det også kan brukes
- Lim (limpistoler og smeltelim er nok raskest)
- Tape
- Blomsterpotter, kopper eller glass dersom dere går for den superenkle varianten nevnt under, laget med et par grillpinner, en brødpose og en beholder med litt jord
- Termometre med termometerprober
Ferdige vekstkasser eller mikrodrivhus kan kjøpes som sett eller bygges med enkle materialer som trespiler og plastfolie. Om skolen har råd, eller allerede har noe slikt, kan dere selvsagt bruke disse i stedet for å bygge egne.
Elevene bygger små drivhus av grillpinner, plastfolie, tape og limpistol. Her kan det være lurt å bruke plast som man klipper ut av brødposer, siden den er litt kraftigere enn tynn plastfolie som for eksempel klingfilm.
En vanlig brødpose tredd over en liten blomsterpotte med jord, holdt oppreist med to-tre bambusgrillspyd gjør også nytten, om dere har dårlig tid til bygging. Husk på at dersom dere skal ha planter i det, må det være lufting i posedrivhuset.
Brødposen må enten sitte veldig løst i underkant, eller ha små luftehull, slik at planten får både CO₂ om dagen og oksygen om natten.
Når man først har bygget et drivhus, kan det være fint å faktisk bruke dem til noe. Kanskje de kan så karse i en avklippet melkekartong eller et avklippet yoghurtbeger? Karse spirer veldig lett, den trenger bare å såes ut på fuktig bomull eller lignende, og så holdes fuktig i noen dager.
Elevene kan nå loggføre og sammenligne temperaturen inni og utenfor drivhusene sine over litt tid, slik at de kan samle dette i en rapport etter noen uker. De bør også notere generelle værdata ved hver observasjon. Var det overskyet? Sol? Regn? Mye vind? Vindretning?
Dataene elevene samler settes inn i et diagram der man plotter ute- og innetemperatur mot hverandre for sammenlikning. På hvert observasjonspunkt på grafen kan elevene tegne et lite værikon (sol, sky, regn) slik at de kan se om været ellers har noen innvirkning på temperaturen i drivhuset. Til diskusjonsdelen kan de forsøke å få med punktene under
- Er det alltid varmere inni drivhuset, uansett vær?
- Kan man finne ut hvor stor forskjell sola utgjør når den skinner?
- Hvilke paralleller kan man dra fra dette forsøket til drivhuseffekten til jorda?
- De aller fleste klimaforskere mener nå at vi ser en temperaturøkning i atmosfæren på grunn av økt drivhuseffekt.
- Hva tror du skjer med energinivået i atmosfæren når temperaturen stiger?
- Hvordan tror du det endrede energinivået påvirker været?
- Har dere noen eksempler på værendringer som kan skyldes klimaendringer? (Her kan det lønne seg å finne nyhetssaker fra inn- og utland. Bruk gjerne kilder på nett, men pass på at dere sjekker kildene, og er noenlunde sikre på at de er gode kilder.)
Naturfag
Kjerneelementer
Energi
Elevene skal forstå hvordan vi bruker sentrale teorier, lover og modeller for, og begreper om, energi, stoffer og partikler for å forklare vår fysiske verden.
Ved å bruke kunnskap om energi og materie skal elevene forstå naturfenomener og se sammenhenger i naturfaget
Kompetansemål:
10. trinn:
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
- beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
- gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på
- drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
Flere nettressurser om energi:
- Nysgjerrigper og energi
- Energi på Naturfag.no
- Energi på miljølære.no
- Kraftskolen for elever på ungdomstrinn og vgs hos Kunnskapsfilm
- Energi og bærekraft for bygg- og anleggsteknikk på videregående skole hos NDLA
- Energi og bærekraft for elektro og datateknologi på videregående skole hos NDLA
- Skriveoppgaver om energi for videregående skole hos UngEnergi