Oppgaver om solenergi for barneskolen

Læring om solceller passer i flere fag og på flere trinn. Her tar vi utgangspunkt i solceller installert på Trosvik skole i Fredrikstad og knytter læringen til det. Vi har laget 4 forskjellige oppgaver som kan brukes hver for seg eller samlet. Hver oppgave tar ca. en halv skoletime.

Målet med oppgavene

Elevene skal lære hvordan solenergi kan brukes og hvordan en solcelle virker. Videre skal de lære hvorfor og hvordan solceller kan bli en større del av verdens energibruk i fremtiden.

Koblinger til lærerplanen

Disse oppgavene dekker flere av læreplanmålene i flere fag. Se nederst på siden for våre tanker hvor disse oppgavene passer.

Varighet: En dobbelt time (Solfangere og forstørrelsesglass) eller en dobbelttime pluss en enkelttime (skoeskesolovn)

Målgruppe: Mellomtrinnet

Tema: Energi, Bærekraft

Fagområde: Naturfag

Forslag til elevoppgaver

Vi har laget 7 forskjellige elevoppgaver om solenergi. Disse kan fungere alene eller kombineres med temaet fra andre undervisningsressurser.

Se energifakta i høyre marg. Egnet både for faglig oppfriskning og for å gi til elever.

Oppgave 1: Energiformer

I denne oppgaven lærer elevene om forskjellige energiformer for å kunne sette solenergi inn i en større sammenheng.

Elevoppgave 1: Energiformer

La elevene prøve å besvare alle eller noen av disse spørsmålene kort først hver for seg eller i gruppe og ta så svarene opp i plenum.

  1. Kan du med en kort setning si noe om hva energi er?
  2. Potensiell energi er energi som er lagret, og som kan få noe til å skje når den frigjøres. Nevn to eksempler på hvor vi kan finne potensiell energi.
  3. Bevegelsesenergi er energien til noe som er i bevegelse. En bil som kjører, har bevegelsesenergi fordi den er i bevegelse. Hva tror du skjer med bevegelsesenergien til bilen dersom den kjører fortere?
  4. Sola gir masse energi til jorda. Hvordan kommer energien seg helt til jorda?
  5. Hvorfor er så mange opptatt at vi bør bruke mer solenergi?
  6. Er det noen utfordringer med solenergi?

Det kan være krevende å få diskusjonen til å gå og derfor har vi laget noen ekstra tips til hvordan få til en god avvikling av dette i klasserommet.

Energi er jo det som får ting til å skje, og da kan et tankeeksperiment der vi prøver å forestille oss hvordan universet ville sett ut om det ikke fantes energi kanskje gjøre begrepet litt mer forståelig.

Tankeeksperimentet bør være en dialog med klassen, og det kan være lurt å la elevene komme med forslag om hva vi må ta bort dersom vi skal fjerne all energi.

Hvis alt som skjer krever energi, hva hadde skjedd her i klasserommet om vi ikke hadde noe energi her? (Ingen verdens ting er sluttresultatet når all energi er fjernet.)

La oss ta bort alt som skjer her. Få høre forslag til ting som skjer her inne, og som krever energi som må bort?

  • Bevegelse? (til og med bevegelsen av luft)
  • Lyd?
  • Temperatur?
  • Kanskje vente med lys til slutt, det blir litt kjedelig når alt er mørkt?

Når alt er tatt bort, og klasserommet i tankeeksperimentet er mørkt og kjedelig, kan man begynne å snakke om former for energi. Energi kan ha mange former, og alt som ble tatt bort i tankeeksperimentet var en eller annen energiform. Heldigvis er universet og jorda fullt av energi.

Nå passer det kanskje å snakke litt om energiprinsippet, og at energien faktisk ikke kan bli borte, sånn at dere kan fundere litt rundt energikjeder. Energien i universet er konstant, den blir aldri borte. Men energi kan skifte form. Vi kan gjøre energien i en foss om til elektrisitet. Vi kan bruke energien fra bensin til å få en bil til å kjøre.

Det finnes mange energiformer:

  • Bevegelsesenergi: Når noe beveger seg, har det bevegelsesenergi.
  • Kjemisk energi: Finnes for eksempel i mat, batterier og bensin, den kan få ting til å skje, for eksempel kommer all energien i kroppen vår fra den kjemiske energien i maten vi spiser.
  • Varmeenergi: Kommer fra noe som er varmere enn omgivelsene. Når omgivelsene tilføres varmeenergi, blir de varmere, mens tingen som avgir varme blir litt kaldere.
  • Elektrisk energi: Alt det vi kaller elektrisk strøm. Den kan brukes til nesten alt mulig, for eksempel få ting til å lyse, lage lyd eller varme, eller bevege på seg.

Når energi går fra en form til en annen, så til en tredje form, og så til en fjerde (osv.) kalles det en energikjede. Vi finner energikjeder overalt. Vi er selv del av noen av dem. Vi får jo energi fra maten vår. Men hvor kom energien i maten vår fra? Prøv å finne leddene i energikjeden helt tilbake til sola, som er den viktigste energikilden for livet på jorda.


Oppgave 2: Lag en solfanger

I denne oppgaven skal elevene lære mer detaljert om sola som energikilde.

Sola sender energi til jorda hele tiden. Derfor kaller vi solenergi for fornybar energi. På Trosvik skole har de solceller som lager strøm av sollys, men vi kan også utnytte energien fra sola på mer direkte måter.

Solfangere varmer opp vann ved hjelp av varmen fra sola, og man kan ganske lett lage en selv.

Elevoppgave 2: Lag solfangere (praktisk forsøk)

I denne oppgaven skal elevene undersøke hvordan sollys kan fanges og omdannes til varme. Elevene skal male tomflasker i ulike farger, og undersøke om fargevalg påvirker solfangerens evnen til å absorbere solenergi.

Forsøket er enkelt å gjennomføre, men gir mange muligheter: Elevene kan måle temperaturøkningen systematisk, sette resultatene inn i grafer, sammenligne mellom flaskene og diskutere hvorfor noen farger varmer raskere enn andre.

Oppgaven gir et enkelt og konkret eksempel på hvordan solenergi kan brukes i praksis, og åpner for refleksjon om hvordan farger og materialvalg kan utnyttes i teknologi og hverdagsliv for å samle solenergi mer effektivt.

Du trenger dette utstyret:

  • Tomflasker, helst mange som er omtrent identiske
  • Maling eller noe annet å farge flaskene med (man kan også farge selve vannet)
  • Termometre

Lag solfangere i forskjellige farger av tomflasker. Mal flaskene eller kle dem i farget papir eller folie. Observer hvordan temperaturen endrer seg over tid for hver solfanger.

Forsøket kan utføres på denne måten:

Elevene kan godt jobbe to og to sammen om en flaske. Alle flaskene skal helst ha samme volum og form. Dersom flaskene skal males, er det lurt at elevene maler flaskene sine noen dager før forsøket, slik at malingen rekker å tørke.

La elevene fylle flaskene sine slik at alle har omtrent like mye vann og omtrent samme temperatur på vannet sitt, og sett alle solfangerne i sola på samme tid. Sørg for at flaskene står slik at alle får like mye sol.

I tillegg til de fargede flaskene kan man ha en som ikke er farget, som en ekstra kontroll på at farge spiller en rolle. Mål temperaturen på flaskene hvert 5. – 15. minutt. Det viktigste er at temperaturen måles med jevne mellomrom, så elevene evt. kan lage grafer og prøve å se forskjeller og forsøke å forklare hva som skjer.

Mellom målingene kan elevene sammenligne temperaturene på solfangerne, og forsøke å bruke dataene de samler til å forutsi hvilken farge som fungerer best.


Oppgave 3: Atomer og elektrisk energi

Alt i universet er laget av atomer. Inni hvert atom er det en kjerne av protoner og nøytroner (med hydrogen som unntak, de aller fleste hydrogenatomer har en kjerne som består av et enslig proton), og rundt kjernen er det ett eller flere skall med små partikler som kalles elektroner.

Atomkjerner og elektroner tiltrekkes av hverandre, så de fleste atomene gir ikke slipp på elektronene sine så lett. Om vi skal forstå hvordan solcellene på Trosvik lager strøm, må vi vite litt om atomer og elektronene deres.

Elevoppgave 3: Atomer og elektrisk energi

  1. Hvor finner vi elektroner?
  2. Hva kan vi bruke elektrisk energi til? Nevn noen eksempler på hva du bruker elektrisk energi til i løpet av en dag.
  3. Hva slags energiform tror du kommer ut av en høyttaler? (Svaret er ganske lett).

Oppgave 4: Hvordan solceller lager strøm

Solcellene på Trosvik er laget av atomer, akkurat som alt annet i universet. Det er to ting som er spesielt med solceller:

  1. Sollys er alt som skal til for å få elektroner til å bevege seg i solcellen.
  2. Solceller inneholder en enveissperre for elektroner.

Sollyset gjør at elektronene hopper gjennom sperren inne i solcellen. Men sperren slipper dem bare gjennom én vei. Dermed blir de fanget på den andre siden. Etter hvert er det mange elektroner på én side av sperren, og få på den andre. Elektronene vil tilbake, men sperren stopper dem.

Hvis vi setter på en ledning fra baksiden av solcellen til framsiden, får de en ny vei å gå. Da vandrer elektronene gjennom ledningen, og vi har laget elektrisk strøm.

Elektrisk strøm er elektroner som beveger seg i samme retning.

Elevoppgave 4-1: Hvordan solceller lager strøm

  1. Hva bruker solcellepanelet energien fra sola til?
  2. Hva skjer med elektronene i solcellen når de blir truffet av sollys?
  3. Hva er egentlig elektrisk strøm for noe?
  4. Lag en energikjede som starter med sola og ender i noe som går på strøm.

Oppgave 5: Lag en solovn av en skoeske

Elevoppgave 5: Solovn av skoeske

Små ovner som utnytter solenergi direkte er ganske enkle å lage selv, men hvor varme de blir varierer veldig med material- og designvalg. Prinsippet bak er at man bruker en eller flere reflekterende flater, som vinkles slik at mest mulig sollys samles gjennom et vindu i et lukket kammer, sånn at temperaturen i kammeret blir høy nok til at det kan brukes som ovn.

Det er en fordel om flatene inni kammeret absorberer synlig lys og avgir den absorberte energien som varmestråling. 

Slik lager du solovn av skoeske

  1. Bruk en rett kant (f.eks. linjal) som guide, og skjær ut en klaff med tre sider i lokket på esken. La det stå igjen minst 2,5 cm kant rundt de tre sidene. (Se tegning for hvor du skal kutte klaffen i lokket.
  2. Kle undersiden (innsiden) av klaffen med aluminiumsfolie. Smør først limstift på pappen, og glatt folien så godt du kan. Kle hele innsiden av esken med aluminiumsfolie. Lim den godt fast og gjør den så glatt som mulig. (Se tegning: viser eske kledd med folie og folie på undersiden av klaffen).
  3. Teip to lag plastfolie over åpningen du skar i lokket — ett lag på oversiden og ett lag på undersiden. (Se tegning: viser eske med plastfolie teipet over åpningen).
  4. Test pinnen du skal bruke for å holde klaffen oppe. Du må kanskje teipe den fast eller finne en annen måte så den står stødig. Bruk solovnen Sett esken i direkte sol på en solrik dag når det er minst 30 °C ute i direkte sollys.
  5. Løft og støtt klaffen slik at sollyset reflekteres inn i esken. Teip gjerne støtten fast. Forvarm “ovnen” i minst 30 minutter før du bruker den.
  6. Prøv å varme et ostesmørbrød eller marshmallows med ovnen.
  7. La elevene bedømme hvor bra de synes ovnen er, og be dem om forslag til mulige forbedringer.

KILDE og bilde: https://climatekids.nasa.gov/smores/


Elevoppgave 6: Quizløype om solcellene på Trosvik skole

Trosvik skole i Fredrikstad har masse solceller på taket til det ene skolebygget. La elevene ta quizløypa for å lære mer om hvordan solceller virker, og hvordan skolen bruker dem til å spare penger og miljø.

Denne solcellequizen kan du skrive ut og la elevene gjennomføre på skolen.

Du trenger 6 steder å henge opp spørsmålene, og et svarskjema til hver gruppe med elever. Del klassen i 6 grupper som kan kjempe om poengene. Hvert riktige svar gir 1 poeng.

Elevoppgave 6: Quizløype om solcellene på Trosvik skole

Quizløypen skal kunne gjøres unna på en enkelttime, med litt tid til forberedelse og gjennomgang av fasit.

Last ned dokumentene bak linkene i oppgaven. Der finner du det du trenger for å opprette og gjennomføre quizløypa, basert på opplegget fra Trosvik Skole.

Quizløypen skal kunne gjøres unna på en enkelttime, med litt tid til forberedelse og gjennomgang av fasit. Finn seks steder i skolegården der det går an å henge opp postene.

Del klassen i seks grupper som starter på hver sin post. Hver gruppe trenger en penn, et svarskjemahefte og tydelig beskjed om hvor de skal starte i skolegården, og får også med seg oppgavearket til posten de skal starte på, samt det de trenger for å få festet oppgavearket på posten, f.eks. tape, binders, klesklyper eller tegnestifter.

Gruppene får så disse instruksjonene i plenum:

  • De skal gå til stedet du har oppgitt
  • Når de har satt opp oppgavearket på sin post, får de signal om at startskuddet går
  • Når de får beskjed om at tiden på nåværende post er over, etter 3 minutter, går de til posten som er ett nummer høyere enn posten de var på, bortsett fra gruppen som er på post 6, de skal videre til post 1
  • Svar på oppgavene så kjapt som mulig.
  • Fasit blir gjennomgått når alle har vært på alle postene
  • Hvert riktige svar gir 1 poeng
  • Vinnerne får rett til å snik-skryte med falsk beskjedenhet.

Når alle gruppene er på plass på sin første post, gir du beskjed om at klokka starter nå, og at de har 3 minutter på seg til å finne svarene på hver post.


Oppgave 7: Solenergi med forstørrelsesglass

Hånden til en gutt med et forstørrelsesglass som prøver å sette fyr på gresset i gata. Barneeksperimenter i naturen. Solstrålene passerer gjennom forstørrelsesglasset og skaper ild.

Kan et lite forstørrelsesglass samle nok solenergi til å få tre til å brenne – eller til og med sprenge en ballong? I dette forsøket får dere teste solenergi på en helt konkret måte.

Ved å fokusere lyset ned til et lite punkt blir energien så konsentrert at tre kan begynne å ryke, og ballonger kan sprekke. Men hva skjer egentlig med energien i ballongen når den går i stykker? Og spiller ballongens farge noen rolle for hvor lett den sprekker?

Dette enkle forsøket viser at sollys er mer enn bare lys – det er energi vi kan samle, styre og utforske!

Elevoppgave 7: Solenergi med forstørrelsesglass

Forstørrelsesglass fokuserer lys. Elevene kan selv prøve å svi noe inn i en plankebit ved hjelp av forstørrelsesglasset. Tenk at den lille flaten som glasset utgjør kan fange så mye energi at det kan få treverk til å brenne!

Sprenge ballonger med forstørrelsesglass

  • Kan man sprenge en vannballong på denne måten? Utgjør fargen til ballongen en forskjell.
  • Hva blir den lagrede energien i ballongen omgjort til når ballongen sprekker?

Jula og Frederiksen har rimelige forstørrelsesglass.

Dette forsøket må gjøres utendørs under god sikkerhet på grunn av den åpenbare brannfaren. Du trenger:

  • Solskinn. Dette kan ikke gjennomføres på en overskyet dag.
  • Forstørrelsesglass
  • Rent, ikke impregnert trevirke og noen andre materialer som ikke avgir skadelige stoffer når de blir varme
  • Et uteareal med god brannsikkerhet. Unngå steder med tørt gress eller mye tørr vegetasjon. Ikke gjør dette på en dag med mye vind.
  • Ballonger til å blåse opp
  • Ballonger fylt med vann
  • Lett tilgjengelig vann til eventuell slukking. Det beste er om hvert par har en vannflaske.
  • En skål med sand til hver gruppe. Sandskålen gir et trygt underlag for forsøk med høy varme.
  • Noe å ta tiden med for hvert par, f.eks. stoppeklokker eller mobiltelefoner

Du bør ha nok forstørrelsesglass til at elevene kan jobbe i par. Hvert par får utdelt et forstørrelsesglass, en skål med sand, en beholder med vann og et lite utvalg av rent trevirke, papir, papp og evt. andre materialer som kan være brennbare eller ikke, men som ikke inneholder stoffer som kan avgi helseskadelige gasser.

Elevene skal utføre følgende forsøk:

  1. Test om de kan få hvert materiale til å utvikle røyk eller begynne å brenne ved hjelp av forstørrelsesglasset.
  2. Ta tiden fra de starter oppvarmingen av et nytt punkt på et av de brennbare materialene til de ser den første røykutviklingen. Lag hypoteser om hvorfor noen materialer bruker lengre tid på å utvikle røyk enn andre.
  3. Spreng en ballong med sollys gjennom forstørrelsesglasset.
  4. Spreng en vannballong med sollys gjennom forstørrelsesglasset.
  5. Lag en hypotese om hvorfor resultatene ble som de ble i forsøk 4 og 5.
  6. Om de skal skrive rapport må de huske på å notere alle innsamlede data, tider, resultater osv. De må gjerne ta bilder underveis, dersom de har mobiltelefon tilgjengelig. Hypotesene fra punkt 2 og 5 tar de med og drøfter i diskusjonsdelen.

Dette opplegget baserer seg i all hovedsak på to av kjerneelementene for naturfag i læreplanen, «Teknologi» og «Energi og materie».

Fra læreplanen i naturfag:

Kjerneelementer:
  • Teknologi
  • Energi og materie
Kompetansemål
2. trinn:
  • samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
4. trinn:
  • bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn
  • utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen
  • utforske observerbare størrelser som fart og temperatur og knytte dem til energi
  • samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder
7. trinn:
  • skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
  • lese og forstå faremerking og reflektere over hensikten med disse
  • gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
  • reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
  • utforske elektriske og magnetiske krefter gjennom forsøk og samtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet
For 7. trinn, matematikk:
  • logge, sortere, presentere og lese data i tabellar og diagram og grunngi valet av framstilling

(Kilde: udir.no)