Oppgaver om energi

Målet med oppgaven

Disse ti oppgavene gir elevene en praktisk og variert innføring i sentrale begreper innen energi og solenergi. Målet er at elevene skal forstå de ulike energiformene, hvordan de henger sammen i energikjeder, og hva som påvirker kvaliteten og bruken av energi. Oppgavene varierer i omfang, fra korte refleksjonsoppgaver på 15 minutter til lengre aktiviteter som kan fylle en hel skoletime.

Forslag til elevoppgaver

Her finner du 10 forskjellige elevoppgaver om solenergi. Noen tar 15 min andre en hel skoletime


Varighet:  Læreren kan selv velge oppgaver og bestemme hvor lang tid de skal bruke på dette.

Målgruppe: Ungdomsskole og videregående skole

Tema: Energi

Fagområde: Naturfag, fysikk og matematikk, samt samfunnsfag, og tverrfaglige temaer som bærekraft og medborgerskap.

Oppgave 1: Potensiell energi

Disse oppgavene gir elevene en ganske konkret inngang til begrepene energi og effekt. I stedet for å forholde seg til abstrakte tall og formler, får de bruke egen kropp som «måleinstrument» og kjenne hvordan fysikken er til stede i hverdagen.

I Oppgave 1 tar elevene i bruk grunnleggende begreper som masse, høyde og tyngdeakselerasjon for å beregne hvor mye energi det faktisk koster å gå opp en trapp. Elevene kan kjenne anstrengelsen i kroppen samtidig som de setter tall på den.

Oppgave 2 bygger videre og introduserer begrepet effekt. Her får elevene mulighet til å undersøke forskjellen mellom å gå og å løpe opp trappen, og dermed se hvordan samme mengde arbeid kan utføres med ulik tidsbruk – og at dette utgjør forskjellen i effekt.

Til sammen skaper oppgavene en aktiv læringssituasjon der fysikkens begreper forankres i kroppslige erfaringer. De passer godt som introduksjon til energi- og effektbegrepet, og gir et godt utgangspunkt for refleksjon, diskusjon og videre utforskning.

Elevoppgave 1: Potensiell energi

Oppgave 1

  1. Finn en trapp i skolebygget. Hvilke data trenger man for å regne ut hvor mye energi det koster å gå opp hele trappa?
  2. Finn de nødvendige dataene og regn ut hvor mye energi du bruker på å gå opp trappa. Gi svaret i Joule og kcal.

Oppgave 2 (ekstraoppgave litt utenom tema)

Effekt har betegnelsen Watt og er definert som arbeid per tidsenhet. I SI-systemet er 1 Watt det samme som 1 Joule per sekund.
Formelen for effekt er P = W/t, der P er effekten i WattW er arbeidet som er utført (altså energien som er brukt) i Joule og t er tiden det tok i sekunder.

    1. Hvordan kan du regne ut forskjellen i effekt når du går sammenlignet med når du løper? Finn en måte å samle dataene du mangler og gjør forsøket i trappa på nytt, en gang gående og en gang løpende.
    2. Hvordan vil du forklare forskjellen i effekt mellom det å gå opp trappen og det å løpe opp trappen?

Oppgave 2: Kinetisk energi

I denne oppgaven forsøker vi å gi elevene en direkte opplevelse av hvordan fart og masse påvirker bevegelsesenergi. Ved å bruke sekstimeteren – en øvelse de fleste kjenner fra gymtimene – prøver vi å lage en konkret kobling mellom idrett og fysikk.

Gjennom å måle egen tid og regne ut gjennomsnittshastigheten, erfarer elevene hvordan en enkel tidsmåling kan omsettes til tallfestet bevegelsesenergi. Det er kanskje vanskeligere å føle på kroppen hvilken faktor som påvirker bevegelsesenergien mest av masse og fart, men elevene kan forsøke å løpe på dobbelt så lang tid på 60-meteren, og se hva som skjer med lengden de bruker på å stoppe.

Oppgaven gir forhåpentligvis en opplevelse av hvor mye energi som faktisk er involvert i rette bevegelser. Den skaper også et godt utgangspunkt for diskusjon om hvorfor fart kan være så avgjørende i alt fra idrettsprestasjoner til trafikksikkerhet.

Elevoppgave 2: Kinetisk energi

  1. Finn ut hvor raskt du løper sekstimeteren. Bruk tiden til å regne ut gjennomsnittshastigheten. Bruk gjennomsnittshastigheten og kroppsvekten din til å regne ut den gjennomsnittlige bevegelsesenergien du hadde på sekstimeteren.
  2. Hva skjer med bevegelsesenergien når man dobler massen på objektet som beveger seg?
  3. Hva skjer med bevegelsesenergien når man dobler farten på objektet som beveger seg?

Oppgave 3: Termisk energi

Denne oppgaven lar elevene bokstavelig talt brenne av energi – i form av en peanøtt. Ved å bruke et enkelt kalorimeterforsøk (som er fullt av feilkilder) får de erfare hvordan kjemisk energi i mat kan frigjøres som varme, og hvordan energien i denne varmen kan tallfestes gjennom å måle temperaturøkningen i omgivelsene.

Forsøket gir en konkret kobling mellom teori og praksis: Energien som står oppført på peanøttpakken blir til tall i et regnestykke, men også til målbare grader i et termometer. Elevene får dermed oppleve hvordan begrepene kjemisk energi, varme og kalorier henger sammen i praksis. I dette forsøket er det lettest å bruke kalorier som måleenhet, siden kalori er en måleenhet for termisk energi basert på temperaturøkning i vann. Man kan også ta en liten diskusjon om svakhetene til måleenheten kalori, som har gjort at den stort sett ikke brukes i fysikken lengre.

Oppgaven er også god trening i kritisk refleksjon og bestemmelse av feilkilder. Resultatene vil aldri stemme overens med den teoretiske energimengden – og nettopp derfor er feilkildediskusjonen sentral. Elevene får trene på å vurdere forsøksdesign, energitap og nøyaktighet, og utfordres til å foreslå forbedringer.

Dette gjør oppgaven til en ganske fin introduksjon til energiomsetning i naturfag, ettersom den både er knyttet til det kjente og viser hvor vanskelig det kan være å kontrollere alle faktorer som bidrar til resultatet av et eksperiment, særlig når det er snakk om varme.

Elevoppgave 3: Termisk energi

  1. Vei en peanøtt og noter vekten. Du trenger en nøyaktig vekt til dette, helst en som viser gram med to desimaler, men gram med en desimal går til nød an.
  2. Bruk varmen fra en brennende peanøtt med kjent masse til å varme opp 20 ml. vann i et reagensglass mens du måler temperaturøkningen i vannet.
  3. Noter starttemperaturen og sluttemperaturen på vannet. (Dersom vannet begynner å koke før peanøtten er brent helt opp, må du gjøre forsøket på nytt med et litt større vannvolum, etter som vanntemperaturen ikke vil øke mer etter at det har begynt å koke).
  4. Les informasjonen om energiinnhold på peanøttpakken og bruk den til å regne ut den teoretiske energimengden i peanøtten du nettopp brant.
  5. Regn ut hvor mye av denne energien som ble overført til vannet. Her er det lettest å ta utgangspunktet i definisjonen av en kalori, selv om det er en litt utdatert energienhet innen fysikken.
  6. Prøv å finn alle feilkildene som forklarer resultatet i punkt 5.
  7. Klarer du å designe et eksperiment (hypotetisk, du trenger ikke gjennomføre eksperimentet) som kanskje ville gitt et bedre resultat?

Oppgave 4: Kjemisk energi

Disse temmelig åpne oppgavene gir elevene muligheten til å fundere litt på begrepene eksoterm og endoterm reaksjon, og de får se hvordan energi kan frigjøres til omgivelsene eller tas opp fra dem.

Eksoterme reaksjoner er enkle å kjenne igjen – vi omgir oss med dem daglig, fra stearinlys og bål til jern som ruster. Elevene får erfare hvordan energi som ligger lagret i kjemiske bindinger frigjøres, ofte som varme og lys.

Endoterme reaksjoner kan virke mer overraskende: Her oppleves det som at reaksjonen «stjeler» varme fra omgivelsene. Kuldeblandinger er et klassisk eksempel, og gir elevene en konkret opplevelse av hvordan energi kan tas opp i stedet for å avgis.

Elevppgave 4: Kjemisk energi

  1. Finn det du trenger for å demonstrere en eksoterm reaksjon (Dette kan gjøres relativt enkelt, bare tenk på en vanlig reaksjon som involverer oksygen) og vis en eksoterm reaksjon.
  2. Finn det du trenger for å demonstrere en endoterm reaksjon (om du trenger hjelp, søk på "kuldeblanding") og vis en endoterm reaksjon.

Oppgave 5: Elektrisk energi

Disse oppgavene gir elevene mulighet til å se hvordan elektrisitet og magnetisme kan demonstreres med enkle midler. Gjennom å bygge egne batterier og en enkel elektromotor får de innsikt i grunnleggende prinsipper som ellers kan virke abstrakte i læreboka.

Oppgave 1 lar elevene eksperimentere med sitt eget hjemmelagde batteri. Ved å måle strøm og spenning – og teste forskjellen på serie- og parallellkobling – får de en praktisk forståelse av hvordan elektriske kretser fungerer, og hvordan kombinasjoner av celler påvirker resultatet. Dette gir en god inngang til begreper som spenning, strøm og indre motstand.

Oppgave 2 bygger videre og viser at et batteri kan lages av helt vanlige materialer. Oppgaven gir rom for kreativitet og refleksjon rundt hva som skal til for å få nok energi ut av enkle konstruksjoner, og skaper bevissthet om hvordan kjemiske reaksjoner kan utnyttes til nytte.

Oppgave 3 avslutter med å bygge verdens enkleste elektromotor. Her får elevene en direkte opplevelse av samspillet mellom elektrisk strøm og magnetiske krefter, og ser hvordan elektrisitet kan omsettes til bevegelse. Diskusjonen om temperaturøkning i batteriet gir en naturlig inngang til energitap og virkningsgrad.

Til sammen gir disse forsøkene en spennende og lavterskel måte å utforske elektrokjemi og elektromagnetisme på. Oppgavene skaper en bro mellom teori og praksis, og gir elevene en følelse av mestring når de får en LED til å lyse eller en enkel motor til å snurre.

Elevoppgave 5: Elektrisk energi

Oppgave 1
Du kan lage og måle strøm og spenning på et enkelt batteri ved hjelp av litt kobberledning, litt aluminiumsfolie, en vannbeholder, vann, salt og et multimeter.

  1. Bruk tingene som er listet opp over og bygg et enkelt batteri. (Søk på galvanisk element om du lurer på oppsettet)
  2. Mål spenning og kortslutningsstrøm på batteriet. (Kortslutningsstrøm er når man måler strømmen over polene på batteriet uten noen last eller motstand i kretsen.) 
  3. Gå sammen med en person til og prøv å seriekoble batteriene deres.
    1. Hva blir spenningen nå?
    2. Hva blir strømmen nå?
    3. Hva skjer med strøm og spenning om dere går sammen med flere, og seriekobler flere batterier?
  4. Prøv å parallellkoble batteriene deres.
    1. Hva blir spenningen nå?
    2. Hva blir strømmen nå?
    3. Hva skjer med strøm og spenning om dere går sammen med flere, og parallellkobler flere batterier?
  5. Hva kan man gjøre for å forbedre batteriet?
    1. Har metallene som brukes noen betydning?
    2. Burde man brukt noe annet enn salt i vannet?
    3. Har mengden salt noe å si?

Oppgave 2
Batterier kan være ganske enkelt konstruert. Det er så ikke vanskelig å lage et primitivt batteri, det som er vanskelig er å lage et som gir nok spenning og strøm til å gjøre noe nyttig. Til denne oppgaven trenger hver elev eller gruppe bare et stykke kobberledning (20 cm av den ene lederen fra en 1,5 kvadrat lampeledning er fint), litt aluminiumsfolie, litt tørkepapir, litt aktivt kull og en elektrolytt laget av f. eks. kaustisk soda (fint fordi det reagerer veldig aktivt med aluminium), salt eller eddik

Ferdig opplegg der man lærer hvordan man kan lage et nødbatteri som kan gi strøm til en LED med ting man stort sett har hjemme >>

Oppgave 3
Verdens enkleste elektromotor lages ved hjelp av 10-15 cm ledning, et batteri (AA eller AAA fungerer fint), en treskrue med forsenket hode og en neodymiummagnet. Legg merke til temperaturen til batteriet. Hva kan være årsaken til temperaturendringen?


Oppgave 6: Strålingsenergi

Denne oppgaven kombinerer et dagsaktuelt helseaspekt med et enkelt og visuelt eksperiment som engasjerer elevene. Ved å bruke UV-perler kan elevene direkte observere hvordan solkrem beskytter mot UV-stråling, og samtidig reflektere over betydningen av solbeskyttelse i hverdagen.

Forsøket gir rom for variabler som gjør det spennende å utforske videre: ulike solfaktorer, forskjellige typer solkrem og til og med utgått solkrem. Elevene får dermed en konkret forståelse av at ikke all solkrem beskytter like godt, og at holdbarhet faktisk kan ha en målbar effekt.

Oppgaven passer godt til å skape diskusjon rundt temaer som hudhelse, forebygging av kreft, og hvordan forskere arbeider med kontrollerte eksperimenter. Samtidig får elevene øve på systematiske målinger, dokumentasjon med bilder, og kritisk sammenligning av resultater.

Kort sagt: Dette er en lavterskel, praktisk og visuelt tydelig oppgave som knytter naturfag tett til elevenes egen hverdag og helse.

Elevoppgave 6: Strålingsenergi

UV-stråling kan som kjent føre til hudkreft. Om skolen har eller kan skaffe UV-perler (Perler som endrer farge ved UV-stråling over tid) kan dere gjøre et eksperiment med solkrem, og effekten av solkrem. Be klassen om å ta med solkrem hjemmefra.

  1. For hver solkrem trenger dere 6 UV-perler i tre farger, et par av hver farge.
  2. Smør 3 av perlene i hver farge med solkrem, la tre av perlene i hver farge være kontroll, uten solkrem.
  3. Legg perlene i solen (Eller under en UV-kilde dersom dere har det) og noter endringene dere ser hvert 5. minutt (Ta gjerne bilder med mobiltelefon som dokumentasjon)
  4. Sammenlign resultatene mellom forskjellige typer solkrem og forskjellige solfaktorer.
  5. Er det noen av solkremene som er bedre enn andre?
  6. Var noen av solkremene utgått på dato? Hadde det noen betydning?

Oppgave 7: Kjerneenergi

Kjerneenergi er energi som er lagret i atomkjerner, og kalles ofte litt feilaktig for atomkraft. Atomkjerner består av protoner og nøytroner. Når en radioaktiv atomkjerne deler seg spontant i to eller flere nye kjerner i et radioaktivt materiale, er summen av massene til de resulterende kjernene gjerne mindre enn massen til det opprinnelige atomet. Den forsvunne massen blir omdannet til energi.

Elevoppgave 7: Forslag til forsøk om kjerneenergi og strålingsenergi:

Å lage praktiske oppgaver om kjerneenergi og stråling er, av mange gode grunner, vanskelig, men CERN har selvsagt et forslag.
Man kan lage sitt eget tåkekammer for å se sporene etter bakgrunnsstrålingen der man befinner seg.
Om dere har lyst til å lage et lite tåkekammer, bruk en av lenkene under:

Lag et tåkekammer etter oppskrift fra CERN >>
Oversikt over tåkekammerbygging og film fra CERN >>


Oppgave 8: Energikjede

Denne oppgaven gir elevene en mulighet til å trene på å tenke helhetlig rundt energiomsetning. I stedet for å se energi som et isolert fenomen, blir de utfordret til å følge en energikjede fra start til slutt – fra energikilden til sluttproduktet – og til å oppdage hvordan energi hele tiden skifter form.

En viktig dimensjon er å bevisstgjøre elevene på at ingen prosess er 100 % effektiv. Ved å lete etter de små "lekkasjene" underveis (for eksempel varme, lyd eller friksjon), får de innsikt i virkningsgrad og energitap, og dermed en mer realistisk forståelse av hvordan energi faktisk brukes i praksis.

Oppgaven åpner for mange kreative innfallsvinkler: fra hvordan maten vi spiser blir til bevegelse i kroppen, til hvordan bensin i en bilmotor omsettes til fart, varme og støy – eller hvordan sollys blir til strøm i et solcellepanel. Elevene får dermed trene både på systematisk tenkning og på å koble naturfag til dagliglivet.

Elevppgave 8: Energikjede

  1. Finn et eksempel på en energikjede og beskriv den så detaljert som mulig. Prøv å få med de små "lekkasjene" til omgivelsene for hvert trinn.

Oppgave 9: Energikvalitet

Denne oppgaven gir elevene mulighet til å utforske og diskutere begrepet energikvalitet – altså hvor lett tilgjengelig og nyttig en energiform er for oss mennesker. Ved å lage egne lister og prøve å rangere ulike energiformer, må elevene reflektere over forskjeller mellom f.eks. elektrisk energi, varme, strålingsenergi og kjemisk energi.

Diskusjonen i grupper er like viktig som selve rangeringen. Ofte vil elevene oppdage at rekkefølgen ikke er åpenbar, og at det finnes gode argumenter både for og imot ulike plasseringer. Dette skaper rom for faglige samtaler, kritisk tenkning og evnen til å begrunne egne vurderinger.

Oppgaven kan brukes som en inngang til å snakke om hvorfor elektrisk energi regnes som en høyverdig energiform, mens lavtemperatur-varme er lavverdig, og hvordan dette påvirker alt fra kraftproduksjon til energieffektivisering.

Oppgaver:

  1. Lag en liste over energiformer og forsøk å rangere dem etter energikvalitet.
  2. Gå sammen i grupper og sammenlign lister. Er alle enige om rekkefølgen?

Oppgave 10: Energikilder og energibærere

Denne oppgaven gir elevene en nøkkel til å forstå et grunnleggende skille i energilæren: forskjellen mellom energikilder og energibærere. Mange blander disse begrepene, og derfor er det nyttig å stoppe opp og tydeliggjøre hva som skiller dem.

Ved å reflektere over hva som faktisk skaper energi (kilden), og hva som bare frakter eller lagrer den (bæreren), får elevene innsikt i hvorfor begrepet er viktig når vi snakker om alt fra fornybar energi til energipolitikk.

Oppgaven egner seg godt til korte diskusjoner i grupper eller plenum, og kan gjerne brukes som en inngang til større temaer: Hvorfor er strøm ikke en kilde, men en bærer? Hvorfor er hydrogen spennende som fremtidig energibærer? Og hva betyr det for hvordan vi snakker om klima og energiløsninger?

Oppgave:

Forklar forskjellen på en energikilde og en energibærer med en eller to korte setninger.


Dette opplegget baserer seg i all hovedsak på to av kjerneelementene for naturfag i læreplanen, «Teknologi» og «Energi og materie».

Fra læreplanen i naturfag:

Kjerneelementer:
  • Teknologi
  • Energi og materie
Kompetansemål
2. trinn:
  • samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
4. trinn:
  • bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn
  • utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen
  • utforske observerbare størrelser som fart og temperatur og knytte dem til energi
  • samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder
7. trinn:
  • skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
  • lese og forstå faremerking og reflektere over hensikten med disse
  • gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
  • reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
  • utforske elektriske og magnetiske krefter gjennom forsøk og samtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet
For 7. trinn, matematikk:
  • logge, sortere, presentere og lese data i tabellar og diagram og grunngi valet av framstilling

(Kilde: udir.no)