Kompisprogrammering 

Her skal elevene programmere en kompis, som i denne oppgaven skal være «robot». For å få til dette må elevene lage en algoritme med hjelp av piler. 

Varighet: 15 minutter 

Målgruppe: 2. trinn

Tema: Programmering, matematikk 

Fagområde: Matematikk

Forberedelse

  • Tegn opp et rutenett med et kritt på asfalt eller teip på gulvet, 5x5 ruter. Rutene bør være så store at det er plass til ett barn i en rute.
  • Last ned piler og kodeark

Slik gjør dere

Velg en i gruppen som skal være «robot». Roboten kan kun forstå hvordan den skal gå ved hjelp av piler. Den kan ikke høre eller forstå bevegelser.

Marker et sted på rutenettet med en «skattekiste». La to og to barn sette opp en instruksjon med piler på ett papir om hvordan roboten skal gå. Instruksjonen (algoritmen) skal leses fra venstre til høyre, på samme måte som man skriver. Dere bestemmer selv hvor dere vil starte. Varier gjerne ved å starte fra forskjellige steder.

F.eks:

Gå en rute frem
Gå en rute bak
Snu mot venstre
Snu mot høyre

 

Se videoen for å se et forslag til hvordan det kan gjøres: https://skaperskolen.no/kodelabyrint-ovingsoppgave/



Tilknytning til læreplanen

Kompetansemål etter 2.trinn:

Matematikk:

  • lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill

(Kilde: udir.no)

INSPIRIAs undervisningstilbud