IMG 1555

25.09.2024

Elevene lærer programmering på INSPIRIA

I undervisningsopplegget Kodekraft får alle landets 9.- og 10. klassinger tilbudet om å lære mer om morgendagens teknologi og programmering. Denne høsten kommer flere skoleklasser på besøk til vitensenteret i Sarpsborg for å lære mer om dette.

– Vi har hørt om Kodekraft før, men vi har ikke hatt noe undervisning i programmering på skolen tidligere, forteller Thomas Eliassen og Adrian Greaker-Stenberg.

13-åringene går til daglig på Kirkelund skole i Skiptvet, men denne fredagen er klassen deres på skolebesøk på INSPIRIA i Sarpsborg. Her skal elevene få en 90 minutters økt i Kodekraft for å lære mer om programmering og hvordan man kan lage sitt eget energispill på PC-en.

– Vi synes det er gøy å game på fritiden, så det å kunne gjøre noe lignende i skoletiden er spennende og noe vi gjerne skulle gjort mer av. Jeg kunne tenke meg å jobbe med dette når jeg blir eldre, legger Thomas til.

Unge programmerere

Hovedfokuset med Kodekraft er nettopp å inspirere ungdommer til videre læring om fremtidens teknologi og programmering. Med midler fra Equinors talentprogram «Morgendagens helter» har landets vitensentre utviklet undervisningsopplegget Kodekraft for å gi elevene økt kunnskap om dette.

Undervisningen kan gjøres både digitalt, på skolen eller det lokale vitensenter, og alt elevene trenger er en PC der de bruker programmet Makecode Arcade. Her skal klassen steg for steg lære hvordan man lager sitt eget energispill ved hjelp av blokkprogrammering. Kodeøkten gir også elevene mulighet til å diskutere morgendagens energiutfordringer og løse flere ekstraoppgaver som følger med.

Mangler ferdigheter innen programmering

Prosjektleder for Kodekraft på INSPIRIA, Per Kristian «PK» Grytdal, merker at elevene får både mestringsfølelse og motivasjon til å lære mer om programmering etter undervisningen på vitensenteret.

– Vi får veldig positive tilbakemeldinger fra skolene. En god del ungdomsskoleelever mangler i dag basisferdighetene som er nødvendige for å henge med videre og bli dyktige programmerere. Derfor er Kodekraft viktig for å øke interessen og motivere elevene til videre læring, forteller Grytdal.

Siden oppstarten i 2020 har godt over 64.000 elever fra landets ungdomsskoler gjennomført undervisningen. I skoleåret 2023/24 har prosjektet blitt videreutviklet ved at klassene kan bestille en ekstra undervisningsøkt. Den gjennomføres på skolen via Teams med en av formidlerne ved INSPRIA. Da skal elevene jobbe videre med spillet sitt og lære å legge til enda flere funksjoner i spillet sitt.

Lyst til å lære mer om Kodekraft? Les mer her!