23.04.2024
Får støtte fra Sparebankstiftelsen til å jobbe videre med to viktige skoleprosjekter
INSPIRIA science center skal fortsette å tilby undervisningstokt i Oslofjorden og opplæring av programmering til landets skoler. Takket være midler fra Sparebankstifltelsen DNB skal vitensenteret arbeide videre med skoleprosjektene Super:bit og Frisk Oslofjord.
– Dette betyr utrolig mye for vår posisjon videre. Nå kan vi fortsette å ha med skoler fra store deler av Østlandet ut på tokt i Oslofjorden i undervisningsbåtene våre, og i Super.bit-prosjektet har INSPIRIA en koordinerende rolle hvor alle landets skoler kan lære mer om koding og programmering. Vi gleder oss stort til å jobbe videre med å jobbe videre med dette, smiler Geir Endregaard, administrerende direktør på INSPIRIA science center.
Endregard sender en stor takk til Sparebankstiftelsen DNB som valgte å innvilge begge søknadene fra vitensenteret. Frisk Oslofjord og Super:bit ble plukket ut etter grundig behandling i styret i Sparebankstiftelsen som var begeistret for planene INSPIRIA har for prosjektene videre.
Frisk Oslofjord skoletokt skal fortsette i tre nye år i tett samarbeid med Havforskningsinstituttet og Universitetet i Oslo. Super:bit skal fortsette i to nye år på alle landets vitensentre, men INSPIRIA får en koordinerende rolle i prosjektet. Prosjektene kommer under temaet Natur og friluftsliv.
Frisk Oslofjord
Prosjektet tilbyr gratis båttur med undervisningsopplegg for alle videregående skoler. Undervisningsopplegget som leveres i forbindelse med Frisk Oslofjord passer i mange fag, og elevene får teste mye forskjellig teknisk utstyr på turen. Vi ser under vann med moderne undervannsteknologi og henter opp dyre- og planteliv fra bunnen.
INSPIRIA har fått tillatelse til å tråle med bløtbunnstrål for undervisningsbruk, også i nasjonalparkene på Ytre Hvaler og Færder. I opplegget er det er det laget egne elevoppgaver fra både resultater, informasjon og også visualiseringsmoduler fra forskningsarbeidet i prosjektet.
Les mer om Frisk Oslofjord her!
Super:bit
INSPIRIA koordinerer et landsdekkende undervisningsprogram i programmering for de regionale vitensentrene i Norge. Super:bit er forankret i læreplanen og består av skoleleveranser, fordeling av utstyr og kampanjer som fremmer koding blant barn og unge.
Målsetningen for dette prosjektet skulle være landets mellomtrinn, og spesielt 6. trinn. Alle landets skoler skulle få tilbud om enten besøk på et vitensenter eller at et vitensenter besøkte dem. Selve undervisningsopplegget består av å lære seg å programmere en såkalt micro:bit (en liten datachip). Denne chipen kan programmeres slik at den styrer en kjørende robotbil. Dette kan gjøres på gulvet eller på en stor matte som illustrerer en «smartby». Her er det mange steg og forskjellige vanskelighetsgrader.