Refleksjon og samtaler
På denne siden finner du forslag til refleksjonsoppgaver som kan brukes etter arbeidsuka for å skape gode samtaler og refleksjon sammen med ungdommen din.
Hjelp ungdommen din å reflektere over arbeidsuka
Etter arbeidsuka kan det være nyttig å sette av tid til å snakke sammen om erfaringene din ungdommen har gjort seg. Her finner du forslag til refleksjonsoppgaver, samtalekort og enkle aktiviteter som legger til rette for gode samtaler mellom foresatte og ungdom. Målet er å gi hjelp til å reflektere over hva de har lært, hva som var gøy eller utfordrende, og hvordan erfaringene kan være verdifulle videre.
Samtalekort og Arbeidsukespå
Samtalekort
Samtalekortene er en samling med kort i tre ulike farger.
- Blått kort: Den voksne spør
- Grønt kort: Den unge spør
- Orange kort: Begge kan spørre og svare
Print og klipp ut kortene og bland dem godt sammen. Trekk en kort annenhver gang, og fargen avgjør hvem som spør og svarer. Ønsker dere andre fremgangsmåter, så finn gjerne en annen vri/fremgangsmåte. Her kan du laste ned samtalekort:
Arbeidsukespå
Print og brett spåen etter anvinsningen:
Hvordan bruke arbeidsukespå:
- Hold spåen med tommel og pekefinger i hver av de fire lommene under.
- Den som skal spås velger en farge som står på utsiden.
- Du staver fargen og teller bokstavene, mens du åpner og lukker spåen vekselvis.
- Når du er ferdig, velger personen et av tallene som vises inni spåen.
- Åpne og lukk spåen så mange ganger som tallet viser.
- Når du nå er ferdig å telle, velger personen et nytt tall, løfter klaffen og leser spørsmålet som står under.
Refleksjoner og samtaler
Når ungdom er i arbeidsuka, er det ikke bare det de gjør som er viktig, det er også det de tenker, føler og lærer underveis.
Del av dine erfaringer og reflekter sammen
Her finner dere en inngang til å snakke om arbeidsuka ved at du som foresatt deler av dine engene erfaringer. Ved å dele dine erfaringer kan det også være med på at din ungdom får økt forståelse for både arbeidslivet og seg selv. Det viktigste er ikke hva du jobber med, men hva du har lært på veien. Del det. Det kan gi trygghet, innsikt og motivasjon både før, underveis og etter arbeidsuka.
- Hva trodde jeg at jeg skulle bli som ungdom?
- Hva ble min første jobberfaring?
- Hva lærte jeg på veien som fortsatt hjelper meg i dag?
Avslutt med: “Hva kan du ta med deg til arbeidslivet?”
- Del tre ting du skulle ønske du visste før din første arbeidsdag.
- Forklar kort hvorfor.
- La ungdommen velge én ting å ta med seg.
- Nevn tre verdier som betyr mye for deg i jobb (f.eks. humor, trygghet, læring).
- Fortell en liten historie om hvordan du oppdaget dette.
- Ungdommen velger én verdi de vil se etter i arbeidsuka.