Hvordan ta i mot elever i arbeidsuka
På denne siden finner du informasjon og verktøy som gjør det enklere å ta imot en ungdomsskoleelev – også når tiden er knapp. Her får du råd om hvordan du gir eleven en trygg, meningsfull og lærerik uke hos dere.

Til deg som er veileder i arbeidsuka
Takk for at du stiller opp som veileder for en eller flere elever i arbeidsuka og at din bedrift tar imot ungdomsskoleelever i sitt første møte med arbeidslivet. Du spiller en viktig rolle i elevens første møte med arbeidslivet – et møte som kan få stor betydning for videre motivasjon og tilknytning til yrkeslivet.
Hvordan ta imot tenåringer i arbeidsuka – tips for veiledere
Takk for at du tar imot en ungdom i arbeidsuke! Dette er ofte elevens aller første møte med arbeidslivet. Det kan være både spennende og skummelt, og din rolle som veileder har stor betydning. Her gir vi noen enkle råd om hva det er lurt å tenke på når man tar imot en ungdomsskoleelev som (ofte) aldri har vært i arbeidslivet tidligere.
Om aldersgruppen
Elever i arbeidsuke er vanligvis mellom 13 og 16 år. De har ulik grad av modenhet og erfaring. Felles for mange er at de:
- Er nysgjerrige, men ofte usikre på en ny plass der man skal forholde seg til autoriteter og helt andre regler enn man er vant med.
- Trenger tydelighet og trygghet
- Har kort konsentrasjonsspenn og er vant til tydelig struktur
- Ønsker å bli tatt på alvor og behandlet som «ordentlige folk»
Pedagogiske tips og triks
- Start med en trygg og vennlig velkomst. Husk at førsteinntrykket setter tonen.
- Forklar alt tydelig – både hva de skal gjøre, og hvorfor det er viktig
- Del opp dagen i tydelige bolker: «Før lunsj gjør vi dette, etterpå gjør vi det.»
- Still gjerne åpne spørsmål, og vis at du er interessert i deres tanker.
- Gi rom for pauser og bruk humor – det skaper trygghet.
- Husk å gi positiv og konkret tilbakemelding underveis: «Du gjorde en god jobb med det!»


Hva er det viktigste for eleven?
Målet med arbeidsuka er ikke først og fremst å lære eleven opp til en bestemt jobb. Det viktigste er at de:
- Får en god opplevelse av hva arbeidslivet er
- Blir sett og inkludert i fellesskapet
- Opplever å ha gjort noe meningsfullt og av verdi
- Drar hjem og føler mestring og stolthet
Når ungdom føler at de har fått bidra med noe ekte, er det mer sannsynlig at de senere ønsker å delta i arbeidslivet. Du er med på å forme deres syn på jobb, kollegaer og framtidstro.
Ekstra tips for en vellykket uke
Gi dem noe konkret å gjøre første dag – følelsen av «å komme i gang» betyr mye.
- Bruk gjerne en oppgave fra oppgavebanken for struktur og variasjon.
- Ha korte møtepunkt i løpet av dagen – det gir trygghet og mulighet for støtte.
- Inviter dem gjerne til å delta i lunsj eller småprat – det gir sosial trening.
- La eleven få presentere noe de har gjort – det gir mestring.
Takk for at du er med og gir ungdom en positiv start på arbeidslivet. Det kan gjøre en større forskjell enn du tror. Vil du ha disse tipsene samlet i en PDF? Last ned dokumentet her.
Veiledningssamtale med elev i arbeidsuka
Veiledning er en viktig del av det å gi eleven en god opplevelse i arbeidslivet. Gjennom samtale og refleksjon får eleven hjelp til å forstå, utvikle og sette ord på egne erfaringer. Her får du noen råd og forslag til hvordan du som veileder kan gjennomføre en god veiledningssamtale i løpet av uka. Mer om veiledningssamtale og

- Daglig, uformell veiledning kan skje spontant: på vei til oppdrag, ved kaffemaskinen, mens man jobber
- Mer formell veiledning bør avtales på forhånd: hvor, når og hvor lenge.
- Sørg for at det er ro og at dere ikke blir forstyrret i formelle samtaler.
- Vil du ha flere tips til samtaler og refleksjonsspørsmål? Klikk her for å lese mer.
- Vær til stede – legg bort mobilen og vis at du lytter.
- Møt eleven med varme, nysgjerrighet og respekt.
- Anerkjenn at det er normalt å gjøre feil, og at feil gir læring.
- Vær rolig og trygg – det smitter.
- Lytt aktivt uten å avbryte.
- Bekreft det eleven sier: «Det gir mening», «Jeg forstår».
- Still åpne spørsmål: «Hva tenkte du da?», «Hvordan ville du gjort det neste gang?»
- Speil elevens ord: «Så du følte deg litt usikker, sier du?»
- Oppsummer det dere har snakket om underveis.
- Still spørsmålet: «Hva tenker du nå i forhold til målet vi snakket om i starten?»
- La eleven oppsummere med egne ord.
- Gi rom for refleksjon: «Hvis du skulle løst dette på en annen måte, hva kunne det vært?»
- Bruk 2+1-modellen:
- To ting du er fornøyd med
- Én ting du vil gjøre bedre eller annerledes
- Si «Jeg vil at…» i stedet for «Du må…» – det skaper tryggere kommunikasjon.
- Hjelp eleven å sette ord på det de har lært, og hva de tar med seg videre.
Vil du ha disse punktene samlet som PDF?
Last dem ned her: Last ned PDF