En introduksjon til arbeidsuka
Gi elever en god start på arbeidslivet med faglig støtte, veiledningsmateriell og tips til praksisopphold.
Mål:
Målet med dette kurset er å gi eleven en introduksjon og forberedelse til arbeidsuka. Kurset gir deg som lærer et ferdig undervisningsopplegg med tips, spørsmål og caser som elevene kan diskutere.
Bakgrunn/intro til elevene:
Snart skal dere ut i arbeidsuke og prøve dere i en ekte jobb for aller første gang. Det kan være spennende, men også litt uvant og kanskje litt skummelt.
Før dere drar ut, skal vi ha et forberedelseskurs. Dette kurset skal hjelpe deg med å forstå hva du kan forvente på en arbeidsplass, hva som er annerledes enn på skolen, og hvordan du kan håndtere nye situasjoner og mennesker på en god måte.
Dere skal få jobbe med spørsmål, diskutere virkelige situasjoner (caser), og tenke gjennom hvordan du vil være som arbeidstaker.
Målet er at du skal føle deg tryggere og mer forberedt, og at du får mest mulig ut av erfaringene dine i arbeidsuka.
Utstyr som trengs:
Gjennomføring:
Start med å presentere bakgrunn/introene for elevene, og start gjennomgang av PP. Velg hensiktsmessig presentasjon for din klasse, diskuter spørsmålene i grupper eller plenum. Gjør «Hilse-øvelsen» som beskrevet i presentasjonen.
Arbeidsukespå
Print og brett spåen etter anvinsningen
Hvordan bruke arbeidsukespå:
- Hold spåen med tommel og pekefinger i hver av de fire lommene under.
- Den som skal spås velger en farge som står på utsiden.
- Du staver fargen og teller bokstavene, mens du åpner og lukker spåen vekselvis.
- Når du er ferdig, velger personen et av tallene som vises inni spåen.
- Åpne og lukk spåen så mange ganger som tallet viser.
- Når du nå er ferdig å telle, velger personen et nytt tall, løfter klaffen og leser spørsmålet som står under.