Oppgave 1 – Biologisk mangfold

Kompetansemål

  • Utforske abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem, drøfte sammenhenger som forklarer det biologiske mangfoldet og reflekter over naturens egenverdi.
  • Utforske og dokumentere artsmangfold gjennom feltarbeid, drøfte resultater og funn, og vurdere hvordan artene er tilpasset økosystemet de lever i.
  1.  Se på de biotiske dataene fra ditt tokt (artene, fangsten). Velg ut tre arter og drøft hvordan disse artene er tilpasset økosystemet. Du kan se på videoen over hvis du lurer på hvordan du skal finne frem til dine data.

  2. Vil du si at det biologiske mangfoldet var høyt eller lavt i området vi fikk fangsten? Hvorfor/hvorfor ikke?

  3. En måte å måle det biologiske mangfoldet i et økosystem på er ved å regne ut biodiversitetsindeksen (Shannon Diversity Index). En høy verdi av denne indeksen indikerer høy biodiversitet i et økosystem, mens en lav indeks indikerer lav biodiversitet. Regn ut biodiversitets-indeksen (shannon-diversity) for fangsten fra ditt tokt.

    Trykk her for å se et eksempel på hvordan man kan regne ut denne indeksen.  

  4. Diskuter hvordan indeksen regnes ut. Synes du svaret du fikk i oppgave c) gjenspeiler graden av biologisk mangfold i området?
  5. Sammenlikn graden av biologisk mangfold fra to tokt – et fra indre Oslofjord (6. september 2024, Asker) og et fra ytre Oslofjord (31.mai 2024, Langesund). Hvorfor er det forskjell? Husk det du lærte om Oslofjordens utfordringer.

Antall elever: Inntil 30

Varighet: Lærer velger hvor lang tid elevene får

Målgruppe: VG1-VG3

Tema: Marint

Fagområde: Naturfag, matematikk, fysikk, kjemi og bilogi