
Erasmus+
Prosjektet skal gi lærere i Norge og Danmark et rammeverk for undervisning i det teknologirike klasserommet som fremmer aktiv elevdeltak else og kreativitet.
Prosjektets hovedmål
Gi lærere en enkel verktøykasse for elevaktiv undervisning med teknologi, uavhengig av digital kompetanse.
Delmål
- Elever vil oppleve motiverende undervisning som styrker kreativitet og problemløsningsevne.
-
Skoleledere får et supplement til skoleutvikling, mens studenter kan dra nytte av verktøyet i sine studier.
ASK – Aktivt, skapende klasserom
Flere elever opplever i dag skolen som lite motiverende og for teoritung, noe som bidrar til høye frafallstall i videregående opplæring. Regjeringen planlegger å legge frem en stortingsmelding om 5.–10. trinn i 2024, med mål om å styrke elevenes motivasjon, mestring og læring gjennom en mer praktisk og variert skolehverdag.
Prosjektet Aktivt skapende klasserom (ASK) tar tak i denne utfordringen ved å utvikle et rammeverk som hjelper lærere å lede elevaktive og kreative læringsprosesser i teknologirike klasserom. ASK bygger på en problembasert og utforskende tilnærming til undervisning, og legger til rette for at elevene skal være medskapende i egen læring. Forskning viser at slike metoder øker elevenes engasjement, samarbeidsevne og utholdenhet – og favner et bredere spekter av elever.
Prosjektet baserer seg på solid erfaring og kompetanse innen pedagogisk innovasjon og bruk av teknologi i skolen. Begge prosjektpartnere har utviklet læringslabber og har bred forankring både lokalt og internasjonalt. ASK-rammeverket vil være tilgjengelig for lærere på tvers av landegrenser, og gi konkrete, praksisnære verktøy for elevaktiv undervisning – særlig innen STEM/STEAM-fag.
Gjennom bruk av skolens eget utstyr, både analogt og digitalt, får læreren hjelp til å strukturere kreative prosesser hvor elevene jobber selvstendig med åpne oppgaver knyttet til læreplanmål. Dette fremmer dypere forståelse og læring, og gjør det enklere for lærere – uavhengig av teknologisk forkunnskap – å undervise på en engasjerende og elevsentrert måte.
Målgrupper
ASK er utviklet med fleksibilitet i tankene, og kan brukes på alle nivåer i skolen. Hovedmålgruppen er lærere som underviser elever fra 9 til 16 år, men også skoleledere og lærerstudenter vil ha nytte av verktøyene.
Lærere:
Prosjektet retter seg særlig mot lærere i grunn- og videregående skole, med vekt på STEM/STEAM-fag. Mange lærere uttrykker usikkerhet rundt bruk av teknologi og elevsentrert læring. ASK tilbyr et lavterskel og praksisnært rammeverk som gjør det lettere å integrere teknologi på en pedagogisk meningsfull måte – uavhengig av forkunnskaper eller teknologierfaring.
Elever:
Ved å fokusere på elever fra 9 år og oppover, treffer prosjektet en aldersgruppe der motivasjonen ofte begynner å falle – men hvor potensialet for selvstendig og problemløsende læring er stort. ASK fremmer kreativitet og mestring, og har særlig potensial til å styrke realfagsinteressen blant jenter og elever med ulik sosial og faglig bakgrunn.
Skoleledere og -eiere:
Skoleledere og eiere kan bruke ASK i arbeidet med skoleutvikling og digital transformasjon. Mange skoler har investert i teknologisk infrastruktur uten å oppnå ønsket pedagogisk effekt – her kan ASK bidra med retning og konkrete grep for bedre læring gjennom teknologi.
Studenter:
ASK egner seg også godt for lærerstudenter og lektorstudenter. Oppleggene er praksisnære, konkrete og kan tas direkte i bruk i undervisning under praksisperioder.
Har du spørsmål?
Interreg prosjekt:
Prosjektet Fremtidstro finansieres av Interreg Sverige Norge, Kompetanseforum Østfold og Västra Götalandsregionen
– Et grenseløst samarbeid mellom Sverige og Norge.