Lær koding på INSPIRIA

Bli med og lær om koding og programmering på en morsom måte i våre ulike koderom på vitensenteret. Her kan man gjøre mye spennende som å programmere robotbiler, lage eget dataspill og produsere musikk til filmklipp!

I vårt store Equinor koderom i 2. etasje kan dere få veiledning av en dyktig vert, og i vårt mindre koderom ved planetariet kan dere følge våre selvinstruerende tutorials.

Les mer om vårt kodetilbud på INSPIRIA science center lenger ned på siden.

Skap magi med lyd og programmer kule robotbiler

Robotlab – lær koding og programmering
Bli med og lær om koding og programmering på en morsom måte ved hjelp av kodeprogrammet MakeCode Arcade. Har du lyst til å prøve ulike roboter? Klarer du å få en robotbil til å kjøre som du vil, eller å få navnet ditt til å lyse opp på skjermen til en microbit? Her kan du programmere og løse spennende robotoppdrag. Noen av robotene kan tegne, spille musikk og blinke. Robotene man kan prøve er microbit og bitbot, Arcade Makecode, LEGO Spike, ROOT Rt1, OZOBO, Sphero Bolt og Indi.

LydLab – skap magi med lyd

I LydLab kan våre besøkende skape magi mellom lyd og bilder når dere får muligheten til å programmere musikk til filmklipp. Gjennom bruk av verktøyet Soundtrap kan dere lage musikk og lydeffekter ved å benytte seg av sekvenser, løkker og kommandoer. Lydlab passer bra for barn og unge som liker musikk og er nysgjerrig på å lage musikk digitalt.

Gjennom LydLab får barn og voksne en unik mulighet til å utforske musikk og programmering på en kreativ måte. Ved å kombinere disse områdene blir dere forhåpentligvis engasjert og inspirert til å skape sin egen musikk til video. Voksne har også glede av LydLab! LydLab er sponset av Equinor - Morgendagens helter.

Bit:Bot

Bit:Bot er en to-hjuls robot som kontrolleres med micro:bit. Robotbilen har en rekke funksjoner som kan styres av micro:biten, for eksempel en rekke RGB lysdioder på begge sider, sensorer som kan måle underlagets farge (linjesensor) og en buzzer til lydsignaler.

Blue-Bot

Blue-Bot er en gulvrobot med bluetooth, noe som innebærer at den kan styres fra et nettbrett eller PC. Elevene kan også programmere roboten med enkle knappetrykk på robotens rygg. Blue-Bot har transparent skall slik at elevene kan se delene inni.

Indiebil

En lett tilgjengelig læringsrobot for barn. Lag labyrinter, løs gåter og ta kontroll over rattet for å kjøre. Lær kodekonsepter for nybegynnere og kickstart programmeringstenkning med den gratis Sphero Edu Jr-appen. 

Hva er koding?

Koding, eller programmering, er det vi bruker når vi ønsker å få datamaskiner til å gjøre en jobb for oss. I dag er samfunnet gjennomsyret av teknologi som baserer seg på koding; mobiltelefonen, PC-en, sosiale medier og internett, bilen, toget, sjukehuset, skolen, trafikklysene, forskning og vitenskap – alt er avhengig av at teknologien er der og fungerer som den skal. Og for at den skal gjøre det, noen ha skrevet koden som forteller datamaskinene hva de skal gjøre!

Lær programmering på egenhånd

I vårt koderom ved siden av planetariet i 2.etasje kan besøkende lære seg enkel koding og programmering i et program som heter MakeCode. Her kan man skape sin egen musikk og dataspill med selvinstruerende tutorials vi har laget. 

Dette kan dere prøve i vårt koderom:

  • Programmere et spill i programmeringsmiljøet MakeCode Arcade, laste spillet over på et lite, håndholdt spillkonsoll og spille sitt eget, selvlagede dataspill på noe som ligner en gammeldags GameBoy
  • Programmere musikk på en BBC:Microbit i MakecCode for Micro:Bit
  • Programmere en farge-LCD-skjerm med lysmønstre ved hjelp av en BBC Micro:Bit og MakeCode for Micro:Bit

Rommet er selvinstruerende, men startinstruksjoner henger på veggen ved hver stasjon. Aktivitetene egner seg best for aldersgruppen 10 år og oppover, eller yngre barn sammen med en voksen.

NB! Opplegget passer godt for barn/unge i alderen 10-12 år og oppover. Barn under 10 år kan også ha glede av dette med hjelp fra en voksen.

Super:bit-kampen

Super:bit-kampen er en kodekonkurranse for skoler og kodeklubber fra hele Norge der man programmerer med micro:bit. I 2023 deltok det over 200 lag fra kodeklubber eller skoler fra hele Norge. Når et lag melder seg på skal de gjennomføre en delfinale på et av de regionale vitensenterne i Norge – blant annet her på INSPIRIA science center. 

I delfinalen skal laget løse flere oppdrag av ulik vanskelighetsgrad i løpet av tre timer. Hvert vitensenter kårer ett vinnerlag fra sin delfinale som går videre til gullfinalen. Altså 13 delfinalevinnere. I gullfinalen får lagene tilsendt et oppdrag de skal jobbe med på egenhånd over en periode, enten på skolen eller på kodeklubben. Resultatet skal sendes inn til en jury.

Premien til vinnerlaget i super:bit-kampen er at de får delta i en "Alle mot 1" på NRK.

Nyttige lenker til deg som vil lese mer om programmering:

Koderommene på INSPIRIA science center er sponset av Equinor og Morgendagens helter
Equinor logo
Morgendagens helter logo