2024 12 18 Themoon Viz V003

21.01.2025

Først i verden med unik underholdning mens du lader bilen

Seriegründer Jens Petter Høili (startet EasyPark) og Co-gründer Hans Jørgen Blomseth (forfatter av Forenklingsgeneralens Testament) har fått tillatelse av Tesla USA til å teste en pilot etter en lengre tids nøye planlegging.

Dette blir verdens første storskala løsning for underholdning og læring mens bilen lader. Den første piloten skal bygges på Inspiria Science Center i Sarpsborg, som har Nord-Europas største elbil ladeanlegg.

Underholdningsplattformen TheMoon.com

Ladeplasser for elbiler vokser frem i enormt tempo i hele verden. Da venter en ofte i en halv time eller mer mens bilen lader. Det er dyrebar tid og sees ofte på som bortkastet tid. Denne tiden vil en gruppe forretningsutviklere nå utnytte til underholdning og læring. Med aktiv bruk av digitale løsninger og finansiert via nøye tilrettelagte reklameflater i samarbeid med internasjonale samarbeidspartnere.

– Det er utrolig moro at vi i Norge kan vise vei enda en gang innen el-bil revolusjonen, sier Geir Endregard direktør på Inspiria på vegne av aktørene bak TheMoon.com. At Tesla har godkjent at vi lager en pilot på deres ladeanlegg hos Inspiria i Østfold var et trangt nåløye, men nå planlegges en leveranse av et kvalitets underholdnings produkt. Vi er i prosess med kommunen vedr. godkjennelser etc.

Underholdningsplattformen TheMoon.com redefinerer ladeopplevelsen til verdifull tid for læring og underholdning. Ved hjelp av avansert teknologi og flotte digitale flater i bilen, på mobilen og store skjermer på ladeplassen får brukere tilpasset innhold i mange former, både med å lære om energi, batterier etc., men også bli underholdt og vinne flotte premier. Det hele er reklamefinansiert, men reklamene blir stilfullt plassert ut som del av opplevelsen, og sågar med krav til de som får annonsere om bærekraftig profil. Alt i en innpakning som spiller på reise til månen, derav navnet.

Læring en sentral del av opplevelsen

Det er ikke tilfeldig at verdens første pilot av dette etableres på kanskje Norges ledende vitensenter. Ikke bare ligger det flott til mellom Oslo og Gøteborg og kan nå mange, men vitensenteret har også ansvar for læringselementene i løsningen.

– Læring foregår hele livet, og igjennom hele døgnet. Vi ønsker å få utnyttet tiden når en lader og særlig adressere grunnleggende kompetanse innen energiløsninger som vi vet befolkningen trenger fremover for å henge med i utviklingen, sier Endregard. Dette er en ny måte å nå ut til mange på og skal vi lykkes med bærekraftig utvikling må vi nå mange med kvalitetssikret fakta i nye spennende formater.

Globale målsetninger

Time Nordic Group som står bak satsningen, har fått med seg en rekke investorer og har skaffet nok midler til å realisere piloten i løpet av 2025 i Østfold. I disse dager foregår ytterligere innhenting av kapital for å bygge utrulling til flere stasjoner nasjonalt og internasjonalt i årene fremover.

– Dette kan bli et kommunikasjonseventyr med utspring i Norge, sier Endregard. Her får vi vist oss frem som verdensledende innen digital kommunikasjon med både læring og underholdning i spennende symbiose. Prosjektet er basert på en skalerbar forretningsmodell og kjente og utprøvde inntektsmodeller. Løsningen er dessuten under patentering.