FLL2024 Thecodegirlz Inspiriasc 23

09.11.2024

Stor innsats av unge innovatører i regional finale av FIRST LEGO League

Det var høy spenning og heiarop da barn og unge fra hele regionen samlet seg på INSPIRIA science center lørdag 9. november for den regionale finalen i FIRST LEGO League.

FIRST LEGO League (FLL) er verdens største kunnskaps- og teknologikonkurranse for barn og unge.. Temaet i år, "Submerged", utfordret lagene til å finne kreative løsninger på problemstillinger innenfor teknologi, ingeniørkunst og vitenskap.

Over 200 deltagere fra ulike skoler og kodeklubber i Østfold, Akershus og Oslo konkurrerte om å vise frem sine beste robotkreasjoner og innovative prosjekter. Deltakerne, i alderen 10 til 16 år, har jobbet intensivt de siste 8 ukene med å bygge og programmere LEGO-roboter som kunne løse oppgaver og utfordringer på en spesialdesignet bane.

Hver oppgave på banen krevde presisjon og strategisk tenkning, og dommerne fulgte nøye med på både ferdighetene og kreativiteten som ble vist frem.

Det var lagene "Ocean Odessey" fra Asker og "Hot dogs" fra Oslo som vant 1. og 2. plass i Champion Award, og skal konkurrere videre i skandinavisk finale i Trondheim i starten av desember.

Teknologiske løsninger på reelle problemstillinger

Konkurransen er delt inn i flere kategorier som robotdesign, innovasjonsprosjekt og kjerneverdier. I årets innovasjonsprosjekter måtte lagene identifisere reelle problemer og utvikle mulige løsninger som kan forbedre folks hverdag. Mange av prosjektene imponerte dommerne med løsninger som satte søkelys på bærekraft, miljøvern og sosial inkludering.

– Det er inspirerende å se hvordan barn og ungdom bruker teknologi for å løse utfordringer som mange voksne også sliter med. Deltakerne i FIRST LEGO League har virkelig vist at de er fremtidens problemløsere, sier forteller Per Kristian «PK» Grytdal fra INSPIRIA science center.

Robotkamp og samarbeid i fokus

Dagen var fylt med intense runder på robotbanen, der lagene forsøkte å få sine LEGO-roboter til å utføre flest mulig oppdrag innenfor tidsbegrensningen. Publikum kunne kjenne på stemningen i rommet når robotene nærmet seg målstreken, og både deltakere og publikum fulgte spent med.

Samtidig ble det også lagt vekt på lagets evne til å samarbeide og vise gode verdier. FIRST LEGO League handler like mye om lagånd og respekt som om tekniske ferdigheter.

– I over 20 år har vi sett tusenvis av entusiastiske realfagsspirer oppleve læreglede og mestringsfølelse gjennom FIRST LEGO League. Vi støtter de som søker etter bedre løsninger, og den nysgjerrigheten som dyrkes gjennom FLL, er helt i tråd med vårt samfunnsoppdrag og sponsorstrategi, som handler om å øke interessen og kunnskapen rundt vitenskap og teknologi, sier sponsorsjef i Equinor, Thea Moen.

Regionens vinnere går videre

Etter en hel dag med konkurranser og presentasjoner ble det til slutt kåret flere vinnere i ulike kategorier. Det laget som imponerte mest sammenlagt, stakk av med tittelen Champion Award.

For mange av deltakerne er dette en drøm som går i oppfyllelse, og de gleder seg nå til å representere regionen på neste nivå.

– Dette har vært en utrolig lærerik opplevelse, forteller deltakerne fra vinnerlaget "Ocean Odyssey" fra Asker med et stort smil. Vi har lært mye om samarbeid og teknologi, og vi gleder oss til å møte andre lag fra hele Skandinavia.

Fakta om FIRST LEGO League:   

  • Verdens største kunnskap- og teknologikonkurranse for barn og unge.    
  • FIRST LEGO League ble første gang arrangert i 2000.     
  • Arrangementet FIRST LEGO League arrangeres av FIRST Scandinavia og støttes av talentutviklingsprogrammet Morgendagens helter, hvor Equinor støtter talenter innenfor realfag, kultur og idrett. 
  • Hensikten med arrangementet er å øke unge menneskers interesse for teknologi og vitenskap, og stimulere dagens ungdom til å bli morgendagens ingeniører og forskere.     
  • Rundt 19 lag med over 200 deltagere deltok under årets regionale finale på INSPIRIA science center.  
  • Årets oppdrag er SUBMERGED, og det handler om teknologi som vil forbedre publikums opplevelse av en kreativ produksjon.
  • Den skandinaviske finalen arrangeres 29. og 30. november i Trondheim.