2024 10 09 Signering Byvekstavtale INSPIRIA 30

10.10.2024

Signerte byvekstavtale for Nedre Glomma-regionen

Onsdag hadde samferdselsminister Jon-Ivar Nygård invitert partene til å signere en tiårig byvekstavtale med regionen. Avtaleverdien er på 1,74 milliarder kroner fra 2024 til 2033, og ble signert på INSPIRIA science center.

Byvekstavtaler er regjeringens viktigste overordnede virkemiddel for å utvikle byer med god mobilitet og fremkommelighet, og med mindre lokal luftforurensning, støy og klimagassutslipp i de største byområdene.

Milliardavtalen for Nedre Glomma ble signert på INSPIRIA Science center onsdag ettermiddag. På denne store dagen var det også flere prosjekter knyttet til grønn mobilitet på arenaen. 

Forhandlingspartene kom til enighet 21. juni i år. Østfold fylkeskommune og Fredrikstad og Sarpsborg kommuner ga tilslutning til avtaleforslaget gjennom lokalpolitisk behandling i løpet av august og september. Avtalen ble deretter behandlet i regjeringen.

Mange har bidratt på veien mot avtalen. Representanter for Kommunal- og distriktsdepartementet, fylkeskommunen og kommunene Sarpsborg og Fredrikstad deltok på signeringen. Det var også Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Statsforvalteren og sekretariatet for bypakken/byvekstavtalen til stede.

– Vi legger til rette for at Nedre Glomma-regionen skal nå nullvekstmålet for personbiltransport. Byvekstavtalene er viktige for å skape god vekst i byene som inngår avtale med staten. Byvekstavtalene er til for at kollektivreiser, sykling og gange skal bli det naturlige valget for flest mulig av innbyggerne, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på oppdrag i Sarpsborg.

Byvekstavtaler er det viktigste overordnede virkemiddel for å utvikle byer med god mobilitet og fremkommelighet, og med mindre lokal luftforurensning, støy og klimagassutslipp i de største byområdene. For Nedre Glomma-regionen legger staten nå 1,8 milliarder kroner på bordet for de kommende ti årene. 174 millioner allerede inneværende år, og 181 millioner som et forslag i statsbudsjettet for 2025.

Etter den nytegnede avtalen vil de første pengene brukes til:

  • 105 millioner kroner til drift av busstilbudet og for byfergene i Fredrikstad
  • 42 millioner kroner til gang- og sykkelveier
  • 21 millioner kroner til mobilitetsutvikling og analyser