Gutt som strekker hendene mot solen

Sol, sanser og kroppens sprell  

Om skoleprogrammet

I dette programmet skal elevene bevege på kroppen og utforske sansene sine. Sansene forteller om verden rundt oss, og vi bruker sansene til å samle inn masse forskjellig informasjon. En reise ut i verdensrommet i vårt flotte planetarium er også inkludert i dette undervisningsprogrammet. Elevene får lære mer om sola og hvordan den påvirker oss. Hva er egentlig sola? Kan vi se solstråler? Hvordan føles solstrålene?

Elevenes skaperglede kommer til uttrykk ved at de får lage sitt eget «magiske» UV-armbånd som de får med seg hjem.

Praktisk info

Forberedelser

Dere får størst utbytte av besøket når dere stiller godt forberedt. Vi anbefaler derfor at klassen ser på videoen lenger ned som en del av forberedelsen. For å øke elevenes læringsutbytte kan du også bruke elevoppgaver som en del av for- eller etterarbeidet. INSPIRIAs undervisningstilbud er tilrettelagt for å kunne inngå som en del av opplæringen.

Lærerens rolle 

Som lærer er din tilstedeværelse viktig, selv om en formidler fra INSPIRIA tar ansvar for det faglige. Dette er en anledning for deg til å få litt faglig- eller metodisk påfyll, samtidig som du bistår elevene. Du har også det formelle ansvaret for elevene under besøket, og følger dem hele dagen. 

VIDEO: Slik foregår et skolebesøk på INSPIRIA

Antall elever: 30 elever

Varighet: 75 minutter

Målgruppe: 1. - 2. trinn 

Tema: Folkehelse, livsmestring og skaperaktivitet 

Fagområde: Tverrfaglig (naturfag, kroppsøving) 

Forberedelse

I denne videoen blir elevene introdusert for kropp og helse – og hvorfor det er viktig.

INSPIRIA-formidler Lise gir dere en utfordring. Følg med og utfør oppdraget sammen med henne. Det er lov å spinne hjulet flere ganger. Lykke til!

Elevoppgaver

INSPIRIA ønsker å bistå lærere slik at en kan sikre at elevene får best mulig utbytte av et besøk hos oss eller fra oss. Derfor lager vi forskjellige elevoppgaver som kan brukes som forarbeid og/eller etterarbeid til hvert program.

Tilknytning til læreplanen

Kompetansemål I naturfag etter 2. trinn

  • Utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon
  • Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak

Kompetansemål i kroppsøving etter 2. trinn

  • Utforske egen kroppslig bevegelse i lek og andre aktiviteter, alene og sammen med andre.

(Kilde: udir.no)